Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Creativecopywrite. Op Posted on 21 december, 2010by

html-codesDe kop van een tekst moet de aandacht trekken. De kop is een uitnodiging om de tekst te lezen en daarom moet die sterk en dwingend zijn. De lezer moet nieuwsgierig worden gemaakt. Een goede kop helpt daarnaast ook voor betere vindbaarheid in zoekmachines. Wist je dat 81% van de websites wereldwijd gevonden worden door gebruik te maken van zoekmachines? Een goede kop helpt daarbij.

Opmaak op niveau H1

De kop is de vlag van je tekst. Hij dekt de lading, bevat het belangrijkste nieuws en is kort, bondig en zakelijk. Google ziet alleen koppen die opgemaakt zijn op het hoogste niveau (H1). De “Kop 1” (<h1>) is het belangrijkst; elke pagina moet één “Kop 1” bevatten die de inhoud van de pagina duidelijk maakt. Eventueel vallen daaronder één of meer “Koppen 2” (<h2>). Verwerk in de koppen de woorden waarop je gevonden wilt worden. Belangrijk is daar op te letten bij het opmaken van je webteksten.

Zorg voor een informatieve kop

Wilt je dat je tekst direct in de prullenmand verdwijnt? Zet er dan een kop boven die alleen nieuwsgierig maakt, maar niet informeert. Bijvoorbeeld:

  • Lang verwachte doorbraak nu gerealiseerdKrantenkop op Ierse website
  • Wat is er zo bijzonder aan ons bedrijf?
  • Uitnodiging
  • Komt dat zien! Komt dat zien!

De meest voorkomende fout bij koppen is dat de maker vergeet dat lezers niet zien wie de afzender van het bericht is. Vaak is dat nou juist het belangrijkste element. Wat zeggen de volgende koppen jou?

  • Directie stelt winstverwachting bij
  • ‘Einde dierenleed in zicht’

De nieuwswaarde van deze berichten hangt af van het antwoord op de ‘wie-vraag’:

  • Philips stelt winstverwachting bij
  • Nieuwsbank BV stelt winstverwachting bij
  • PvdD: ‘Einde dierenleed in zicht’
  • Artis: ‘Einde dierenleed in zicht’

In sportberichten moet de kop duidelijk maken om welke sport het gaat. En in politieberichten is de plaatsnaam essentieel. Een goede kop maakt de lezer ook nieuwsgierig en prikkelt om verder te lezen.

Tussenkoppen zijn eyecatches voor scannende lezer

Als het onontkoombaar is om toch wat langere teksten te schrijven, dan is het gebruik van tussenkoppen een vereiste. De tussenkop is de eyecatcher voor de alinea waar die boven staat. Zet dus geen onzin neer, maar denk na over de tussenkop. Ook in dit geval scant de lezer de tekst. Als zijn oog valt op een tussenkop die voor hem belangrijk is, zal hij de onderliggende tekst lezen. Zorg daarom voor koppen die aangeven wat de lezer mag verwachten.  De website van Stichting M. voldoet daar niet aan.

Tussenkoppen op website

Verwoord de inhoud in een paginatitel

Naast goede koppen is de paginatitel van je website een belangrijk element om gevonden te worden door zoekmachines. De paginatitel, in het Engels spreekt men over Page title, is de titel helemaal bovenin je browser. De titel van een pagina is een zeer belangrijke indicator voor zoekmachines en bezoekers over de inhoud van de pagina. Zorg er dus voor dat de paginatitel een korte, informatieve, pakkende beschrijving geeft van de pagina. Let er ook op dat de titel de woorden bevat waarop je gevonden wilt worden. Probeer de lengte van de titel te beperken tot zo’n 65 tekens inclusief spaties.

Verleid zoekrobot met koppen en hyperlinks

Bezoekers en zoekrobots lezen de paginatitel. Mede aan de hand van die titel bepalen ze waar de pagina over gaat, en of deze interessant is. Een zoekrobot is een programma dat zich gedraagt als een browser: het ‘leest’ pagina’s en volgt de daarop voorkomende links om naar nieuwe pagina’s te gaan. De inhoud van alle pagina’s wordt ‘gelezen’. De tekst gaat mee naar de database, het tweede deel van de zoekmachine. De robot volgt ook de hyperlinks naar andere pagina’s of andere sites, om ook die pagina’s binnen te halen.

Zo schrijf je een goede paginatitel voor zoekmachines:

  • Geef elke pagina van een site zijn eigen, unieke paginatitel.
  • Gebruik belangrijke zoekwoorden en zoekwoordcombinaties voor het onderwerp van de pagina.
  • Gebruik geen woorden die niets zeggen over de essentie van de pagina, dus geen lidwoorden en voegwoorden.
  • Zet de belangrijkste woorden voorop, de minst belangrijke achteraan. Begin bijvoorbeeld op een productpagina met de productnaam en eindig met de bedrijfsnaam. Dit is vooral belangrijk voor Bladwijzers/Favorieten. Als mensen je site opslaan in hun favorieten komt de paginatitel in hun favorieten te staan. Is deze dus onduidelijk, dan kunnen mensen jouw pagina niet gemakkelijk terugvinden.
  • Maak geen grapjes of woordspelingen in je zoekwoorden.
  • Maak heel duidelijk wat de essentie is van de pagina.

Voordelen van goede zoekwoorden

  • Ze leveren veel bezoekers op.
  • Ze geven antwoord op vragen van bezoekers.
  • Scoren in Google met de gekozen zoekwoorden is haalbaar.

Verder lezen

  • Handboek Zoekmachinemarketing – Keesjan Deelstra
  • Handboek SEO – Erik-Jan Bulthuis, Nina Baumann, Ramon Eijkemans, e.a.
  • Webschrijven, Schrijven voor nieuwe media – Liesbeth Tettero

Reacties

3 Responses over “Bereik je lezers met goede koppen”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Michelle de Koning. Michelle de Koning heeft gezegd: RT @tekstblog: Waarom goede #koppen belangrijk zijn en hoe je ze maakt. @MKooijmans frist je kennis op. http://bit.ly/gJ6xk7 […]

  2. […] SEO of zoekmachineoptimalisatie is belangrijk bij het schrijven van webtekst. Door het gebruik van de juiste tags in je teksten zorg je dat deze beter vindbaar zijn. Een tag geeft aanvullende informatie over het bestand waaraan het is gekoppeld. Op basis van sleutelwoorden maakt de tag classificatie en indexering mogelijk voor zoekmachines. Daarnaast let je voor zoekmachineoptimalisatie op het gebruik van koppen, subkoppen en duidelijke links voor de scannende internetgebruiker. Lees meer hierover in mijn artikel Bereik je lezers met goede koppen. […]

  3. […] meer genoeg. Zo moet je een website ook op de juiste manier opbouwen en een goede titels gebruiken. Hier schreef Madelon Kooijmans eerder al over. Google houdt onder meer rekening […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.