Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Koffiewriters. Op Posted on 30 december, 2011by

Het begint bij de etalageHoe schrijf je een tekst die iemand helemaal uitleest? En daarna met een goed gevoel overgaat tot actie? Beschouw je tekst eens als je eigen winkel. Richt je etalage aantrekkelijk in, zet de belangrijkste producten vooraan en houd contact met je bezoeker.

Maak je etalage aantrekkelijk

De inhoud van je tekst is belangrijk. Die moet de lezer interesseren en boeien tot het eind. Logisch. Maar dat zie je niet van de buitenkant. Het oog wilt ook wat. Kleed je tekst daarom aan met aantrekkelijke beeld. Schrijf je in opdracht, vraag dan of je ook in contact kunt komen met de art director. Het helpt enorm als je weet welk beeld bij de tekst komt te staan. Sterker nog, het beeld zal grotendeels bepalen of iemand jouw tekst überhaupt gaat lezen.

In één oogopslag kun je al zien hoeveel tekst je voor je kiezen krijgt. Maak daarom gebruik van tussenkopjes. En schrijf deze zo dat je weet waar die alinea over gaat. Zo kun je zonder de hele tekst te lezen al bepalen of het de moeite waard is om de winkel binnen te stappen.

Zet het belangrijkste vooraan

Hoe goed je tekst ook is, per alinea verslapt de aandacht van de lezer. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie vooraan in je winkel staat. Weet je niet wat de belangrijkste informatie is? Schrijf dan vooraf op een kladpapiertje uit welke onderdelen de boodschap bestaat en wat hier absoluut van moet blijven hangen. Je schrijft geen roman, kom meteen ter zake. Dit geldt zeker voor online teksten. Schrijf je tekst met deze 3 vragen in je achterhoofd:

  • Wat is het?
  • Wat heb ik eraan?
  • Waar / Hoe kan ik het krijgen?

Betrek de lezer bij je verhaal

Ben je ooit een winkel ingelopen waar geen enkele verkoper je aanspreekt? Of een winkel waar een verkoper alleen maar tegen je praat? Nee, natuurlijk niet. Als je een winkel binnenloopt, is er volop interactie. Schrijf je tekst eens in de inclusieve wij-vorm. In deze vorm bedoel je niet alleen jezelf, maar ook de lezer. De lezer herkent zichzelf in jouw verhaal, hij voelt zich aangesproken. En dat moet ervoor zorgen dat hij ook nieuwsgierig is naar wat er meer gaat komen. Het gaat immers over hem, nietwaar?

Maak de aankoop eenvoudig

De lezer is door je winkel gelopen. Hij heeft alle informatie over het product of de dienst bekeken en heeft de intentie om over te gaan tot actie. In dit geval iets kopen. Maak dit voor de lezer heel eenvoudig. Als je in de winkel te lang staat te zoeken naar de kassa, is de kans groot dat je afhaakt. En zo met lege handen vertrekt. De lezer heeft de moeite genomen om de hele tekst te lezen, en dat zou dan voor niets zijn geweest. Beschrijf daarom in je laatste alinea waar en hoe je het product of de dienst kunt kopen. Vermeld duidelijk de website, het telefoonnummer of adres. Schrijf je deze informatie in een afwijkend lettertype of kleur, dan valt dit ook al op in je etalage. Komt je lezer later terug, dan hoeft hij niet lang te zoeken naar de kassa.

Houd contact, ook na betaling

Het contact stopt niet zodra je betaalt hebt. Vriendelijk wenst de verkoper je veel plezier met je aankoop. Met name voor online verkoop is een after sales-programma ideaal om op te zetten. Via e-mail kun je heel eenvoudig contact houden en zo de lezer aan je binden. De lezer die inmiddels klant is geworden. Schrijf je in opdracht, vraag dan aan je opdrachtgever of hij ook een dergelijk programma heeft opgezet. Natuurlijk met de insteek om ook hiervoor de teksten te schrijven. Zo bewaak je dezelfde stijl en tone-of-voice. Niet alleen toon je eigen initiatief, maar het getuigt ook van kennis en ervaring.

Bevestiging

Het after sales-programma begint met een bevestigingsmail. Hierin staat nogmaals aangegeven wat er precies gekocht is, wat dit heeft gekost en wanneer de klant zijn aankoop thuis kan verwachten.

Bijna in huis

Stuur 2 dagen voordat de klant zijn aankoop thuis krijgt een e-mail met hierin een paar tips voor gebruik. Dit is een ideaal contactmoment om de klant te helpen. Heeft de klant bijvoorbeeld keukengerei bij je besteld, stuur dan een paar gemakkelijke recepten mee. Is er een draadloze router gekocht, benadruk dan nog eens dat je voortaan overal in en om het huis op internet kunt. In deze e-mail is het goed om beknopt nog eens functionele- en instrumentele producteigenschappen te benoemen. En zo aan de klant te bevestigen dat hij een goede koop heeft gedaan.

Hoe bevalt het?

Stuur een week na ontvangst een e-mail waarin je vraagt hoe het product bevalt. De klant heeft zijn aankoop nu een week in huis. Dit is een ideaal moment voor interactie. Vraag in een korte online enquête of de klant tevreden is over het product. En of de klant tevreden is over jou. Je bent de klant niet vergeten en wilt graag weten of alles naar wens is verlopen. Waar mogelijk kun je in deze e-mail ook upsellen. Maak hier geen keihard verkoopverhaal van, maar steek het in als wist u dat…-artikeltje. Heeft de klant interesse om zijn aankoop aan te vullen met andere producten of diensten, dan staat hij snel genoeg weer voor je etalage.

Reacties

Geen reacties over “Beschouw je tekst eens als je eigen winkel”

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.