Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Ik wil een tekst. Op Posted on 9 juni, 2011by

'Dyslexia' geschreven in gekleurde en omgekeerde lettersUit een enquête onder een groep eerstejaars communicatiestudenten aan het HBO bleek dat 20% zichzelf bestempelt als dyslectisch. Waarschijnlijk omdat velen van hen aanhikken tegen de tekstuele kant van hun vak. In de praktijk merk je echter weinig van hun taalachterstand. Met een paar handige oefeningen help je studenten als deze over de drempel heen.

Schrijven blijkt lastig voor studenten

De communicatiestudenten die de enquête invulden, hadden als opdracht een tijdschrift te maken. Ik ben – als bladenmaker – gevraagd om hen als gastdocent te begeleiden. Belangrijkste doel van de lessen is ze leren wat het betekent om voor een specifieke doelgroep te schrijven.

Vrouw voor een computer die haar hoofd met een vuist ondersteuntDat is al vrij lastig voor studenten in de leeftijdsgroep 18 tot 20 jaar. Maar het bleek helemaal lastig voor een aantal studenten die aangaven niet te kunnen schrijven. Reden om te inventariseren hoeveel van hen zichzelf als dyslectisch beschouwden. Best veel, zo bleek uit de enquête. Hoe krijg je deze studenten nu toch zo ver dat ze gaan schrijven? Ik liet ze klein beginnen met het schrijven van ‘six word stories’.

Six word stories

Oefenen met het maken van ’six word stories’ is een goede manier om studenten over hun ‘schrijf’-drempel heen te helpen. Ze mogen over alles schrijven, zolang het maar in 6 woorden is. Het mag bijvoorbeeld gaan over iets dat ze hebben meegemaakt of over wat er in de klas gebeurt. Zo komt iemand met: ‘Het luchtbed was leeg zonder jou’.

Het maken van ‘six word stories’ is in de Verenigde Staten al een enorme hit. De eerste die ooit bekend werd met een ‘six word story’ was Ernst Hemmingway. Hij schreef: ‘For sale: baby shoes never worn’. Hij kon niet weten dat het een hele rage zou worden. En dankzij Kluun en de Nightwriters is het spel met 6 woorden ook in Nederland bekend geworden.

Met ‘six word stories’ oefenden de studenten hun schrijfvaardigheid door het schrijven van koppen van 6 woorden. Dat hoeft niet moeilijk te zijn en dat merkten de studenten ook. Allemaal hebben ze snel de smaak te pakken. Een enkeling heeft moeite met het herkennen van samengestelde woorden of gebruikt uitsluitend éénlettergrepige woorden. Maar zelfs deze studenten spelen al snel met de 6 woorden.

Twitteren

Blauwe vogel van het Twitter-logoEen andere goede oefening voor de studenten is gebaseerd op het sociale netwerk Twitter. Ze krijgen de opdracht om een artikel samen te vatten in 140 tekens, onder het mom van ‘maak er maar een Tweet van’. Twitteren doen inmiddels veel studenten en als ze dat niet doen, dan sms’en ze wel. Het is dus niet nieuw voor ze om iets samen te vatten in een beperkt aantal tekens. Alle studenten uit de groep konden deze opdracht uitvoeren. Het blijkt een uitstekende manier om hen te laten zien hoe je de essentie van je verhaal kunt samenvatten.

Studenten overwinnen hun schroom dankzij oefeningen

Na de ‘six word stories’ en de Twitter-opdracht kunnen de studenten aan de slag met andere genres (interview, achtergrondverhaal of reportage). Nu ze eenmaal hun schroom hadden overwonnen, bleken alle studenten in staat een artikel te schrijven. Onder de 20% ‘dyslectische’ studenten zijn er maar een paar die moeilijkheden blijven houden met spelling.

Weg met de stempel!

Houten stempelAls het waar is dat je niet over dyslexie heen kunt groeien, dan laat deze studie zien dat studenten als kind vaak ten onrechte deze stempel van zichzelf of van anderen hebben gekregen. In vakliteratuur lees ik dat er verschillende gradaties van dyslexie zijn. Maar waar ik vooral tegenaan ben gelopen, is dat de studenten er door deze stempel meteen van uitgaan dat ze ‘toch niet kunnen schrijven’. Natuurlijk ben ik geen deskundige op dit gebied, maar als gastdocent aan de hogeschool merk ik dat je ongemotiveerde studenten met onder andere deze oefeningen toch kunt inspireren om te gaan schrijven.

Reacties

Geen reacties over “Beter schrijven ondanks dyslexie”

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.