Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Jong en je wil wat. Op Posted on 15 maart, 2011by

Succesvol bloggen, hoe doe je dat? Goede teksten zijn essentieel, maar daar blijft het niet bij. Er zijn meer voorwaarden waaraan de content van een goede blog moet voldoen. Er is niet maar 1 succesformule, want als blogger ben je helemaal eigen baas. Maar goede regels zijn er wel. Hieronder een top 5.

.

‘Bloggen is dood’, riep men nog niet zo lang geleden. Springlevend zul je bedoelen! Want een blog blijft nog altijd een uitstekend medium om kennis en passie te delen. En als je dat goed doet, levert het je nog wat op ook.

   1. Schrijf met passie en expertise

Een goede blog gaat over een onderwerp waarover je veel weet en bevlogen bent. Ik schrijf over kids- en jongerenmarketing. Dat is mijn vakgebied én mijn passie. Dagelijks verzamel en publiceer ik informatie over deze doelgroep. 

Een ander goed voorbeeld vind ik Frankwatching, een blog over marketing en communicatie. Wat dit online magazine zo goed maakt, is dat het dagelijks 250 bloggers aan het woord laat over hun eigen expertise. De artikelen zijn inhoudelijk sterk en bieden andere communicatie-experts aanknopingspunten, tips en inspiratie. De experts laten niet alleen aan vakgenoten zien wat ze in huis hebben, maar ook aan potentiële klanten. En dat is dan weer goed voor hun eigen business. De content op Frankwatching is altijd vers en inhoudelijk sterk.

Je zult merken dat naarmate je meer kennis verzamelt op je blog, je expertise serieuzer wordt genomen. Ik krijg steeds meer mails van mensen die mijn mening willen of me vragen voor een opdracht. Klanten zijn op zoek naar kennis. In een blog kun je laten zien dat je die hebt.

   2. Varieer met je content

Zorg voor afwisseling: tussen nieuws, kennis en inspiratie; tussen tekst, foto’s en filmpjes; en tussen korte en lange stukken. Een goede blog is geen dag hetzelfde, maar heeft toch een inhoudelijke rode draad. 

Een mooi voorbeeld hiervan is Dutch Cowgirls. Deze blog hanteert hetzelfde principe als Frankwatching: experts aan het woord laten. Maar waar de artikelen van Frankwatching inhoudelijk best pittig zijn, is Dutch Cowgirls naast inhoudelijk ook luchtig. De artikelen gaan over reclame, social media, mode, merken, trends, shopping en lifestyle. De website biedt een goede mix tussen korte inspiratiestukjes, aankondigingen van events of acties, en inhoudelijke stukken over trends en ontwikkelingen. Dutch Cowgirls maakt ook goed gebruik van visueel materiaal. Zo is er een inspirerend videochannel en een grappige fotoverzameling.

Afwisseling zorgt ervoor dat lezers met verschillende behoeften terugkeren naar je blog. Probeer dus regelmatig dingen uit. Met een statistiekprogramma als Google Analytics zoek je vervolgens uit wat je bezoekers er van vonden.

   3. Maak je blog visueel aantrekkelijk

Foto’s maken je artikelen levendig en aantrekkelijk om te lezen. Zet er sowieso een bij je kop. Een leuk ondersteunend filmpje maakt dat je lezer de tekst alleen nog hoeft te scannen om te weten wat je wilt zeggen. Ik vind dat blogs vaak te weinig gebruikmaken van ondersteunend visueel materiaal. Terwijl het internet zich daar uitstekend voor leent! 

Een inspiratiebron voor mijn eigen website is Youngmarketing. Deze site gebruikt bij zowat ieder artikel een Youtubefilmpje. De blogs zijn minder inhoudelijk, maar wel inspirerend.

   4. Zorg dat je gevonden wordt

Als je wilt dat je blog gelezen wordt, moet je er voor zorgen dat je lezers je vinden. Besteed dus aandacht aan Search Engine Optimalization (SEO) Op Tekstblog staan goede artikelen over SEO. Het content management systeem WordPress biedt met ‘All in one SEO’ een goede plugin. Wil je stijgen in Google dan is het volgende van belang:

  • Zorg voor goede page titels;
  • Formuleer duidelijke metatags;
  • Geef je posts voldoende zinnige tags;
  • Gebruik de woorden waarop je gevonden wilt worden regelmatig;
  • Maak je pagina’s ‘shareable’, met een Twitter- en Facebook Button;
  • Geef afbeeldingen een goede naam;
  • Verwerk de titel van je blog in je URL;

   5. Zoek de dialoog

Een goede blog zorgt voor interactie met bezoekers. Dat zorgt voor een betere verspreiding. Een vraag onder je artikel lokt reacties uit. En je eigen reacties op andere blogs trekken weer bezoekers naar jouw blog. Die reageren op jouw stukken, of linken ze door. Vergeet niet terug te reageren: bedank de bezoeker of reageer met een vraag, aanvulling of link. Of schrijf eens een gastblog. Interactie met bezoekers stimuleer je ook door je blog te noemen in je e-mailhandtekening en hem te  koppelen hem aan al je sociale netwerken. Publiceer linkjes op Twitter, Facebook en LinkedIn en zet ze daar in relevante groepen.

Een goede mix

Je bepaalt als blogger natuurlijk zelf wat je wel en niet doet. Maar je wil wel gevonden en gelezen worden. En niet te snel weer weg geklikt. Met deze tips in het achterhoofd geef je je artikelen de juiste mix aan ingrediënten! Mis je belangrijke tips? Schrijf een reactie!

Verder lezen

Reacties

2 Responses over “Bloggen doe je zo: 5 gouden tips”

  1. […] week schreef ik weer een artikel voor Tekstblog. Lees hier verder! […]

  2. […] tekstblog verschenen gister enkele blogtips: http://www.tekstblog.nl/bloggen-doe-je-zo/ Overigens is het belang van SEO geen uitgemaakte zaak: schrijf je in de eerste plaats voor […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.