Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Dat Zijn Mijn Woorden. Op Posted on 23 november, 2011by

Laatst kreeg ik het verzoek woorden verkeerd te spellen. Rare wereld. Wie huurt er nu een webtekstschrijver in om slechte teksten te schrijven? Toch was de klant bloedserieus. Natuurlijk, SEO is belangrijk. Wat moet je als tekstschrijver met zo’n verzoek?

 

De opdrachtgever in kwestie zei:

“Mijn klanten zoeken massaal op verkeerd gespelde woorden. Ik wil dat die mensen op mijn website belanden.”

Dat klinkt logisch. Sterker nog: ik kan dat helemaal begrijpen. Toch begon mijn tekstschrijvershart zachtjes te bloeden. Bewust spelfouten maken: ben ik zo diep gezonken? Nu weet ik ook wel: SEO is belangrijk. Zoekmachines kijken enkel naar wat mensen intikken, niet of de spelling van het woord klopt. En helaas, sommige woorden schrijven mensen vaker fout dan goed.

In dit soort gevallen heb je als tekstschrijver 3 opties:

1. Koppig weigeren.
2. Je creativiteit gebruiken.
3. Zonder morren de fouten verwerken.

Optie 1 klinkt heel strijdlustig, maar vereist wel de nodige moed. Wie durft er tegen de wens van een klant in te gaan? We leven niet in een oververhitte economie waarbij je als eenvoudige broodschrijver al te kieskeurig kunt zijn. Toch kun je best aangeven dat je liever geen spelfouten maakt. Daar zijn 2 goede argumenten voor te geven. Ten eerste staan fouten slordig. Je site krijgt er een onprofessionele uitstraling door. Ten tweede kunnen mensen door grammaticale fouten ook afhaken. Je hebt dan wel meer bezoekers, maar minder kopers. In managementpraat: de traffic neemt toe, maar de conversie daalt.

Zelf kies ik graag voor de creatieve oplossing. Een spelfout hoeft niet fout te zijn, als je het maar tussen aanhalingstekens zet.

“Heeft u voor de grap gezocht op ‘sirkelzaag’? Dat treft: ook wij houden van een eigenwijze spelling.”

Dan de laatste optie: zonder morren de fouten in je tekst verwerken. Dat raad ik geen enkele tekstschrijver aan. Je wilt toch trots zijn op je werk? Luisteren naar de klant is prima, dat is echter heel wat anders dan slaafs doen wat je is opgedragen.

Verder lezen

Reacties

4 Responses over “Column: Spelfouten door SEO?”

  1. Jij bent de ondernemer, jij bedenkt je eigen werkwijze en klanten die zich daar niet in kunnen vinden, moeten op zoek naar iemand die wel bereid is om zulke opdrachten uit te voeren. Voor gebruikers zijn spelfouten mateloos irritant en ik raad je dan ook aan om te schrijven voor je gebruikers. Zou je het zelf vervelend vinden als er in webteksten spelfouten voorkomen? Ik wel. Bovendien denkt Matt Cutts er over na om spelfouten en grammaticafouten op webpagina’s als ranking factor mee te nemen. Cutts denkt dat spelfouten in artikelen wat zeggen over de kwaliteit van een site en daarom lijkt het dus een ranking factor te worden: http://www.youtube.com/watch?v=qoFf6Kn4K98

  2. […] Het internet speelt een belangrijke rol in het veranderen (of verloederen) van onze taal. Bij wijze van spreken kan iedere idioot iets het internet opslingeren, zonder dat er een eindredacteur overheen gaat. Vooral op fora kom je de wonderlijkste schrijfwijzen tegen. Als je vaker voetbal vereniging ziet staan dan voetbalvereniging, ga je bijna denken dat er een spatie tussen hoort. En dan is er nog de invloed van SEO. Als de meeste mensen als zoekterm cv ketel intikken in plaats van cv-ketel, kiezen veel webtekstschrijvers eerder voor de onjuiste schrijfwijze. Google moet de pagina immers goed kunnen vinden. SEO houdt spellingfouten daarmee in stand. Voor tekstschrijvers blijft het een dilemma in hoeverre je jezelf moet verloochenen. Andreas Bouman bespreekt de kwestie in een column. […]

  3. De spelfout creatief verwerken is wel een optie, maar vaak wil de klant dat het foutief gespelde woord meerdere malen in de tekst terugkomt. Dan ben je op een gegeven moment wel klaar met de creatieve invallen. Ik kies ervoor om de klant erop te wijzen dat spelfouten niet professioneel overkomen.

  4. Tjah, wanneer het concreet veel nieuwe conversies oplevert is het natuurlijk wel het overwegen waard. In de meta tags spelfouten toepassen om verkeer binnen trekken zou ik overwegen. In de daadwerkelijke content zou ik inderdaad sterk afraden. Zeker wanneer het gaat om een serieuze bedrijfs-website.

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.