Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Koffiewriters. Op Posted on 16 april, 2012by

Waar let je op bij een direct mailing en e-mailWat is het verschil tussen een Direct Mailing (DM) en een e-mail? Ja, hehe. Logisch. Hoewel… Er zijn verschillen tussen DM en e-mail die je misschien niet direct ziet. Verschillen die voor beide het succes kunnen bepalen. Die bepalen of de ontvanger je bericht wel of niet leest. Maar welke verschillen zijn dat?

De envelop vs. het van-adres

Wat er bij een DM als eerste gelezen wordt, is de envelop. Die moet als eerste opvallen tussen al die folders en flyers in de brievenbus. De envelop trekt je aandacht, en houdt deze daarna vast. Staat op de envelop het logo van jouw energiemaatschappij, dan lees je die brief vast aandachtiger door dan wanneer je een envelop van een zonnebankstudio ontvangt. Zeker als je nog nooit naar die zonnebankstudio bent geweest.

Bij e-mail is er geen envelop waarop je ziet wie de afzender is. Bij e-mail is er alleen het van-adres. Gebruik daarom een van-adres die de ontvanger herkent. Ben je nog niet bekend met de ontvanger? Gebruik dan een van-adres waarin een omschrijving staat van jouw bedrijf. Bijvoorbeeld Energiemaatschappij Pwr4All. Dat is al veel duidelijker dan alleen Pwr4All. Gebruik geen van-adressen zoals Pwr4All Klantenservice. Tenzij de e-mail echt en alleen over een (klanten)servicebericht gaat. Misleidende van-adressen komen niet tegemoet aan de verwachting van de ontvanger. En hebben daarom alleen maar een negatief effect.

Zorg voor een herkenbaar van-adres

Kopregels vs. onderwerpregels

De kopregel moet aansluiten op de rest van de boodschap. Je leest een DM met een bepaalde verwachting. Als deze niet wordt waargemaakt, is dat een grote teleurstelling die de mening over het merk of product niet positief beïnvloedt. Kopregels zijn er in verschillende vormen:

  • Nieuwskopregels, pure mededelingen van feiten, kondigen nieuws aan
  • Belovende kopregels, beloven een oplossing te bieden voor een probleem dat we ervaren. Bijvoorbeeld “in 5 minuten de lekkerste maaltijd op tafel”
  • Intrigerende kopregels, houden de aandacht vast, je moet als het ware een raadseltje oplossen
  • Uitdagende kopregels, kan nieuwsgierig maken als deze van toepassing is op de lezer. Bijvoorbeeld “kom naar Kenia en ontdek het Afrika-gevoel”
  • Selecterende kopregels, spreken een bepaalde doelgroep direct aan

Voor e-mail zijn nieuws-, belovende en uitdagende kopregels het meest geschikt als onderwerpregel. Omdat je bij de onderwerpregel nog niet de e-mail zelf kunt zien, is een intrigerende kopregel niet zo geschikt om te gebruiken. Zeker niet als de e-mail een nieuwsbrief is met meerdere boodschappen. Want bij welke boodschap hoort het raadseltje? Laat de onderwerpregel ook terugkomen in de e-mail. Bij voorkeur aan het einde. Net als een brief is de e-mail dan mooi rondgeschreven. De onderwerpregel en e-mail zelf vormen dan een hechte eenheid.

De leescurve van een brief, en die van een e-mail

Lezers van een brief kijken als eerst naar de naam en het logo van de afzender. Als tweede naar de ondertekening, daarna de PS en vervolgens over alle dikgedrukte delen van de brief. Vindt de lezer de brief dan nog interessant, dan zal deze de rest lezen. En dat kan, want de volledige brief kun je in één oogopslag zien.

De leescurve van een e-mail is anders. Die is van boven naar beneden. In tegenstelling tot een brief moet je bij een e-mail scrollen om alles te zien. Belangrijk om vóór het scrollen de ontvanger al aan te spreken en belangrijke informatie te tonen. Ook wel “boven de vouw (of fold)” genoemd. Bij e-mail ligt alles “boven de vouw” tussen 300 en 500 pixels. In deze ruimte staat het logo van je bedrijf voor herkenning, spreek je de lezer persoonlijk aan en is er al iets te lezen. Aan de hand van het van-adres, de onderwerpregel en het eerste gedeelte van de e-mail zal de lezer bepalen of de e-mail interessant voor hem is.

Zet het belangrijkste bovenaan

AIDA vs. directe aanpak

Vaak is een brief geschreven volgens het AIDA-model. Beter bekend als:

  • Attention, aandacht
  • Interest, belangstelling wekken
  • Desire, verlangen wekken
  • Action, overgaan tot actie

Het belangrijkste staat dus onderaan, de lezer over laten gaan tot actie. Zet bij een e-mail het belangrijkste juist bovenaan. En het liefst nog “boven de vouw”. De lezer ziet dan direct waar de e-mail over gaat. Dat scheelt scrollen, de lezer weet meteen waar hij aan toe is.

Short copy vs. long copy

Short copy is in slechts een paar zinnen of zelfs woorden de lezer overhalen. Ideaal dus voor e-mail. Want bij e-mail link je heel eenvoudig door naar een website waar meer informatie staat. Houd tekst in e-mail daarom beknopt. Een e-mail met lappen tekst leest niemand. Dat schrikt af. Een website daarentegen kan wel goed gevuld zijn met informatie. Goed gevuld met long copy. Als de lezer van e-mail meer informatie wil, kiest deze er zelf voor. De informatie op de website schrikt dan niet af. Integendeel.

Reacties

Er is één reactie over “E-mail vs. Direct Mail: de verschillen en hoe je ze benut”

  1. Let er ook op dat de verpakking van de directmail opvallend is: http://www.locomix.nl/bedrijven/direct-mail/

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.