Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Bos Communicatie. Op Posted on 11 oktober, 2010by

Google instant voorspelt je zoekgedragMet Google Instant zie je zoekresultaten verschijnen en veranderen terwijl je zoektermen intypt. Google geeft je automatisch suggesties voor je zoekopdracht. Volgens Google ben je hierdoor 2 tot 5 seconden sneller bij de informatie die je zoekt dan wanneer je zelf je zoektermen helemaal intypt. Maar welke gevolgen hebben deze suggesties van Google voor SEO? Verandert Google Instant de manier waarop we webteksten schrijven, of blijft alles bij het oude?

Google voorspelt zoektermen

Google Instant verandert waarschijnlijk de manier waarop we zoeken. Ik probeerde Google Instant uit, en betrapte mezelf erop de zoektermen die ik aanvankelijk in gedachten had aan te passen. Google Instant probeert te voorspellen waar je naar op zoek bent en geeft dan de meest waarschijnlijke suggestie. Zodra je de suggestie ziet die aan jouw zoekvraag voldoet, kun je stoppen met typen. Wat de topsuggestie is, hangt af van je zoekgeschiedenis en het land waar je op dat moment bent.

Google zoekwoordsuggesties

Met feedback zoek je anders

Live feedback verandert ons gedrag. Google Instant verandert de manier waarop we zoeken. Ga maar na: als je zachtjes tegen een deur duwt en hij gaat niet open, dan duw je harder. Net zo lang tot de deur wel open gaat. Zo is het ook met Google Instant. Als je iets zoekt, en Google Instant geeft je niet de suggestie die je zoekt, pas je de zoekterm aan. Net zo lang totdat je vindt wat je zoekt.

Einde van de long tail?

Pessimisten onder ons vrezen dat Google Instant nadelige gevolgen heeft voor long tail zoekacties. Dit zijn zoekopdrachten op basis van specifiekere zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume. Immers, de suggesties van Google zijn gebaseerd op de grootst gemene deler, en zullen dus in eerste instantie erg algemeen zijn. Maar ik denk niet dat dit het einde betekent van de long tail. Hoe meer je je zoekopdracht verfijnt aan de hand van de suggesties, des te preciezer je zoekt. Je vindt dus steeds makkelijker de juiste link. Ongeacht of dit nu de website van RTL Boulevard is of een webshop gespecialiseerd in Finse modeltreinen.

Grafiek met zoekwoorden

Wat betekent dit voor SEO?

Als het goed is niet zo veel. Een goede webtekst blijft een goede webtekst. Wanneer je webcopy goed geschreven en relevant is, zal deze altijd gevonden worden. Google Instant maakt mensen betere zoekers. Dit maakt SEO, goede webcopy dus, nog belangrijker dan het al was. Mensen zullen veel beter vinden waar ze naar op zoek zijn, long tail of niet. Google Instant onderstreept nog maar eens het belang van goed geschreven webtekst geoptimaliseerd voor zoekmachines.

Reacties

Geen reacties over “Google Instant onderstreept het belang van goede webteksten”

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.