Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Sabel Communicatie. Op Posted on 12 september, 2010by

Supermarktketen C1000 ligt onder vuur vanwege spotgoedkoop vlees uit de bio-industrie. Stichting Wakker Dier roept consumenten op elders boodschappen te doen. Toch afficheert C1000 zich graag als verantwoorde retailer, zo lezen we op hun website. Hoe geloofwaardig is dat?

Geen vlees of biologisch vlees?

Een halfdoorbakken pepersteak, een sappig stukje varkenshaas of een stevige hamburger. Het spijt me zeer, maar de verleiding van vlees kan ik moeilijk weerstaan. Hoe graag ik ook verder ga als vegetariër, vroeg of laat sta ik toch weer een kip te braden of gehaktballen te kneden. En dat terwijl de verschrikkelijke verhalen over de bio-industrie ook mij hebben bereikt.

Nu heb ik onlangs een compromis gesloten met mijn geweten. Komt er vlees op tafel, dan alleen van biologische huize. Van koeien die door weilanden dartelden, van varkens die vrolijk knorrend modderbaden namen en van kippen die hun vleugels konden strekken. Daarvoor wil ik best een ommetje naar de biologische slager maken. Ook al keer ik daarna vele euro’s lichter terug.

Hoe fout is spotgoedkoop vlees bij C1000?

Uiteraard ben ik niet de enige kritische vleeseter. De rijen bij mijn biologische slager worden steeds langer. De bio-industrie gaat bij een groeiende groep consumenten in de ban. En zoals dat gaat bij bekeerlingen: uitingen en acties van ‘ongelovigen’ schieten al snel in het verkeerde keelgat. Zoals de inmiddels beruchte kiloknallers van C1000. De supermarktketen adverteerde met spotgoedkoop gehakt, kipfilet en ander vlees. Afkomstig van de bio-industrie. Dus ‘fout’. Moet ik als verantwoorde consument C1000 mijden?

Wakker Dier bespot C1000 op de radio

Stichting Wakker Dier riep op de supermarktketen te boycotten. Meer dan een handvol activisten telt deze club niet, maar hoe klein ook, Wakker Dier ontpopt zich steeds meer tot de schrik van retail Nederland. Geen wonder als je de directe toon in de radiospots hoort:

‘Dit is een bericht voor klanten van C1000. Bent u die vreselijke kiloknallers van C1000 ook zo zat? Ga eens naar Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk. Ze hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees of vegaburgers. Bekijk alle diervriendelijke aanbiedingen op wakkerdier.nl.’

‘Kiloknallers’ versus ‘diervriendelijke aanbiedingen’

Een glimlach om deze ludieke commercial kan ik niet onderdrukken. De directie van C1000 was natuurlijk minder blij.Kiloknaller Klanten die worden aangespoord bij de concurrent boodschappen te doen? Een regelrechte nachtmerrie! Met de term ‘Kiloknallers’ had C1000 een prachtig allitererend wapen in de prijzenoorlog met andere supermarkten. Maar daar is met de toevoeging ‘vreselijk’ niet veel meer van over. Wakker Dier zette er de minstens zo effectieve ‘diervriendelijke aanbieding’ tegenover. Diervriendelijke aanbieding, het klinkt als een keurmerk. En C1000 voldoet daar kennelijk niet aan.

Ook treffend: ‘onfatsoenlijk lage vleesprijzen’

Het is niet de enige aanval op C1000. Eerder zond Wakker Dier dit in de ether:

‘Geen stro, geen daglicht, geen ruimte, geen fratsen. Voor de onfatsoenlijk lage vleesprijzen bij C1000 worden miljoenen dieren ook onfatsoenlijk slecht behandeld. Tijd voor een andere supermarkt. Word wakker met Wakker Dier.’

De tekstschrijver van Wakker Dier had hier een mindere dag, vind ik. De verwijzing naar de oude ‘geen fratsen’-payoff van C1000 is wat flauw. Maar de combinatie ‘onfatsoenlijk laag’ is een vondst en de herhaling van het modewoord ‘onfatsoenlijk’ doet het ook goed.

Beeldend: € 1,50 voor een kippenleven

C1000 protesteerde maar Wakker Dier mag de radiospot uitzenden van de Reclame Code Commissie. Want: ‘Wakker Dier heeft toegelicht waarom C1000 naar haar mening, in verhouding tot andere supermarkten een ‘buitenproportioneel grote verantwoordelijkheid’ heeft voor de ‘negatieve prijsspiraal in de vleesketen’ en de daarvoor veroorzaakte welzijnsproblemen.’ Ja, hier is een jurist aan het woord. Een prijsspiraal in een vleesketen? De tekstschrijver van Wakker Dier verwoordt het beeldender: ‘Een boer krijgt € 1,50 voor een kip en moet daarvoor een kip haar leven lang verzorgen.’ Een beetje krukkig geformuleerd dit keer, maar ik krijgt er wel meteen een beeld bij.

Dierenwelzijn bij C1000

C1000 is dus aanstichter van nog meer dierenleed in stallen en abattoirs. Ziet de supermarktketen dat zelf ook zo? Of heeft C1000 een onontdekte groene kant? Ik stel me er graag voor open en zoek naar duurzaamheid op c1000.nl. En voilà, onder ‘Over C1000’ en via een klik op de kop ‘Verantwoordelijkheid’ staat een heuse webpagina alleen maar over Dierenwelzijn. Benieuwd wat er staat.

Biologisch: alleen als het wat oplevert

Het begin belooft weinig goeds. ‘C1000 is een supermarkt die midden in de maatschappij staat.’ Ja, staan we dat niet allemaal? Waar moet je anders staan? ‘De vraag naar biologische producten is een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling waar C1000 aandacht voor heeft.’ Ergens aandacht voor hebben, lekker vrijblijvend. ‘Bovendien groeit de vraag naar biologische producten, waardoor het ook financieel haalbaar is om deze producten in het assortiment op te nemen.’ Aha, daar komt de kruidenierende aap uit de mouw. Biologische producten moeten wel wat opleveren. Dit is nog het meest eerlijke zinnetje. De rest is marketingpraat.

De Dierenbescherming is tevreden over C1000

Vervolgens houdt C1000 een droge verhandeling over wat biologische en ecologische producten zijn en waarom de prijs zo hoog is. Tekst om gaten te vullen. Maar dan komt de verrassing: ‘De Dierenbescherming verbindt zijn 3 sterren aan diervriendelijke producten met het kenmerk ‘Beter Leven’. Als eerste in Nederland voert C1000 biologisch vlees met ‘3 sterren’.’ Waarom open je de tekst niet met dit wapenfeit? Zo laat je zien dat je ondanks alle kritiek van de dierenactivisten iets goed doet.

Stoppen met vlees van gecastreerde varkens

Tot slot vermeldt C1000 dat het ‘versneld stopt met de verkoop van vers varkensvlees van gecastreerde varkens. We hebben het doel om al eind 2011 geen vers vlees meer van gecastreerde varkens te verkopen.’ Hierin loopt C1000 overigens niet voorop. HEMA gebruikt voor de rookworsten al sinds 2009 slechts vlees van varkens die niet of verdoofd gecastreerd zijn.

Acties spreken luider dan woorden

Al met al komt het praatje van C1000 over dierenwelzijn niet sterk over. Het assortiment biologisch vlees deugt dan misschien, een diervriendelijk imago krijgt de supermarktketen er niet van. Hoe goedbedoeld ook, de tekst over dierenwelzijn klinkt geforceerd en verbleekt vooral door het recente besluit van C1000 om voorlopig te stoppen met vleesaanbiedingen. Geeft de directie daarmee toe fout te zitten? Krijgt Wakker Dier hiermee gelijk? Je moet van goeden huize komen, wil je als communicatiemedewerker van C1000 het verantwoorde karakter van je organisatie geloofwaardig houden. Woorden schieten te kort. Acties spreken altijd luider. Zeker ‘foute’ voordeelacties.

Reacties

Geen reacties over “Hoe geloofwaardig is C1000?”

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.