Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Jong en je wil wat. Op Posted on 4 februari, 2011by

Social Media-spelbordBedrijven proberen jongeren massaal te bereiken via social media. Maar dat blijkt niet altijd even makkelijk. Jongeren trappen namelijk niet zomaar in reclame op Hyves, Twitter en Facebook. Hoe kan dat? Waar gaat het mis? Pas wanneer je weet hoe jongeren social media beleven en wat ze ermee doen, kun je die middelen succesvol inzetten om jongeren te binden aan je bedrijf.

Met social media blijven jongeren op de hoogte

Dat jongeren massaal van social media gebruikmaken is niks nieuws. In Nederland doet zelfs 91% dat, zo blijkt uit onderzoek van Eurostat. Dat is het hoogste percentage van heel Europa! De belangrijkste reden daarvoor is dat ze hun leven willen delen met anderen, door middel van foto’s, filmpjes, statusupdates, krabbels en wie-wat-waar’s. Andersom bekijken jongeren natuurlijk ook de levens van anderen. Ze willen op de hoogte zijn van hun omgeving.

Online contact onderhouden

Daarnaast gebruiken jongeren sociale netwerken om contact te leggen met anderen. Via sociale netwerken leren ze elkaar beter kennen. Het is zeker niet zo dat jongeren alleen nog maar contact hebben via internet. Het is eerder een verlengstuk van contact met vrienden in real life. Zo zien jongeren sociale netwerken steeds meer als een alternatief voor bellen. De komst van smartphones heeft dit versterkt.

Professionals willen met social media jongeren bereiken

Professionals zien sociale netwerken vooral als een massakanaal om jongeren te bereiken met hun merken en bedrijven. Ze proberen data te verzamelen om hun voorkeuren en aankopen in kaart te brengen. Recent onderzoek wijst echter uit dat ‘koude reclame’ op sociale netwerken niet werkt. Het werkt alleen als jongeren vrijwillig lid worden van een groep. In dat geval willen ze bewust op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen, nieuws en aanbiedingen.

Social media als dialoog in plaats van reclamekanaal

63% van de jongeren is zich bewust van reclame op social media. Ze hebben er geen bezwaar tegen, als het maar eerlijk gebeurt. Toch krijgt nog steeds 46% ongevraagd reclame in een privébericht. Dat illustreert het grote verschil tussen professionals en jongeren in beleving van sociale netwerken. Voor bedrijven zijn de netwerken voornamelijk een reclamekanaal. Eenrichtingsverkeer dus. Voor jongeren zijn social media communicatiekanalen: tweerichtingsverkeer.

Tips

  • Val jongeren niet lastig met reclame

Professionals moeten jongeren op social media niet bestoken met reclame. Het is zaak ze zelf lid te laten worden van een groep. Je zult jongeren iets moeten bieden, waarmee je reclame kunt maken voor je merk, zonder dat het ze irriteert.

  • Concentreer je op de boodschap

Wat kan je jongeren bieden op sociale media? Denk niet direct aan verkopen. Bedenk eerst wat je wilt verspreiden en wat jongeren daaraan hebben, en denk daarna pas aan de vorm. De kernboodschap van Coca Cola is bijvoorbeeld ‘happiness’. Dat probeert het bedrijf in zijn gehele communicatielijn uit te stralen. De drukbezochte Facebook-pagina van Coca Cola staat dus niet vol met commerciële uitingen, maar laat de ‘happiness’ zien van fans. Bezoekers posten content waaruit hun liefde voor Coca Cola blijkt.

Soms vraagt Coca Cola er zelf naar en stimuleert zij fans om content te posten. Coca Cola zorgt zo echt voor tweerichtingsverkeer op social media.

  • Geen vrienden, maar fans

Jongeren gebruiken social media vooral om met vrienden te communiceren. Je zou dus denken dat je ze vrienden met je moet laten worden. Niet doen! Jongeren willen geen vrienden worden van een merk. Ze willen wel fan worden. Vooral op Hyves zie je duizenden groepen over een merk die zijn aangemaakt door Hyvers zelf. Die Hyvers zijn je fans! Het zijn jongeren die jouw merk of bedrijf om een of andere redenen fantastisch vinden. Zo is de Facebook-pagina van Coca Cola is gestart door 2 fans. Coca Cola merkte dit op en zorgde voor samenwerking.

Overigens wil ik niet beweren dat het altijd een goed idee is om een fanpagina over te nemen. Co-creatie of het maken van een betere kopie zijn ook goede opties.

  • Leer ze kennen

Als fan wil je graag vertellen wat je van een merk vindt. Doe daar als merk je voordeel mee. Vraag wat je fans van de nieuwe collectie vinden. Of van een nieuw product. Adidas doet dat op Facebook. Maar hou in gedachten dat als je jongeren om hun mening vraagt, je er natuurlijk ook iets mee moet doen. Vraag dus niet iets alleen ‘omdat het moet’.

  • Entertain ze

Laat sneak peek zien van je nieuws collectie. Stel vragen aan een van karakters uit je commercial. Entertain jongeren. Hoe leuker een filmpje, hoe groter de kans dat het zich verspreidt.

  • Maak ze betrokken en belangrijk

Zorg voor een goed team. Reageer op vragen van jongeren. Als je vraagt om hun mening, reageer dan ook zelf weer op hen. Zo maak je jongeren betrokken en belangrijk. Hieronder een voorbeeld van de Nederlandse Converse Facebook-pagina.

Een belangrijk deel van de content die je kwijt kunt op social media bestaat uit tekst. Bekijk daarom naast bovenstaande tips ook die in mijn eerdere artikelen ‘8 tips voor teksten gericht op jongeren’. Madelon Kooijmans schreef voor Teksblog een interessant artikel met tips over schrijven voor social media.

Verder lezen

Boschma, Jeroen & Groen, Inez (2010) Generatie Einstein 3.0. Utrecht: A.W. Bruna Uitgevers. pagina 83-93

Reacties

2 Responses over “Jongeren bereiken op social media? Zorg voor dialoog”

  1. […] week schreef ik een artikel voor Tekstblog. Lees hier verder! […]

  2. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Peter Kerkhof, Tom van Stralen. Tom van Stralen heeft gezegd: RT @PeterKerkhof: Jongeren bereiken op social media? Zorg voor dialoog | Tekstblog http://bit.ly/ghLTyI […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.