Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Tekstblog. Op Posted on 7 juli, 2011by

Website kennisbank Begrijpelijke TaalBegrijpelijke taal – daar ziet iedereen het nut van in. Maar weten we ook wat een tekst begrijpelijk of juist onbegrijpelijk maakt? Natuurlijk zijn er allerlei richtlijnen om een tekst begrijpelijk te maken, zoals het vermijden de lijdende vorm. Maar waar zijn deze en andere richtlijnen op gebaseerd? Is dat de intuïtie van de schrijver of blijkt dat uit wetenschappelijk onderzoek? Het antwoord op deze vraag is te vinden op de website van de kennisbank Begrijpelijke Taal.

Universiteiten verzamelen 450 publicaties

De kennisbank Begrijpelijke Taal is ontwikkeld in het kader van het gelijknamige NWO programma. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben van september 2010 tot maart 2011 gewerkt aan deze database. In totaal zijn ruim 450 onderzoekspublicaties over begrijpelijkheid van teksten bijeengebracht. De kennisbank biedt tekst- en communicatieprofessionals dus een onschatbare hoeveelheid onderzoeksliteratuur over taal en tekst.

Wit poppetje houdt een vergrootglas vastGemakkelijk informatie zoeken

Niet alleen zijn deze publicaties bijeengebracht in de kennisbank, ze zijn ook geannoteerd. Daarmee kan je – ook zonder het artikel zelf te raadplegen – kennis nemen van allerlei specifieke gegevens, zoals de onderzoeksopzet, de conclusies en de bijbehorende schrijfrichtlijnen. Bovendien zijn veel van de publicaties direct op te vragen via de kennisbank. Dat zal vanuit universiteiten en onderzoekscentra wel wat eenvoudiger zijn dan voor de particulier, omdat de digitale toegang voor deze instellingen vaak geregeld is via abonnementen bij uitgevers.

Een voorbeeld: artikelen over de lijdende vorm

Wat kun je nu bijvoorbeeld vinden over het gebruik van de lijdende vorm in de kennisbank? Het invullen van de zoektermen ‘lijdende vorm’ in het zoekvenster op de homepage levert 16 treffers op. Je kunt op iedere treffer klikken en kijken naar de specifieke gegevens van de studie. De conclusie die je uit deze artikelen kunt trekken, is dat er voornamelijk psycholinguïstisch onderzoek is gedaan naar de lijdende vorm in zinnen. Daarnaast leidt de lijdende vorm vooral bij lager opgeleiden tot foute interpretaties.

Aanvullingen of suggesties voor de kennisbank zijn van harte welkom. Je kunt ze mailen naar kennisbank-begrijpelijketaal@uu.nl.

Reacties

Er is één reactie over “Kennisbank vol artikelen over begrijpelijke taal”

  1. Mooi initiatief! Eindelijk al die waardevolle onderzoeken beschikbaar voor de praktijk. Ik ga me er binnenkort eens in verdiepen.

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.