Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Creativecopywrite. Op Posted on 3 november, 2010by

laptop voor persoonSoms wil je een tekst net wat extra’s meegeven. Iets waardoor die tekst zich echt onderscheidt van vergelijkbare teksten. Soms verwacht een opdrachtgever ook zo’n creatieve blik. Maar stel hij vraagt je om een stuk te schrijven over een nieuw product, dan kan het lastig zijn om een originele insteek te vinden. Zorg dan voor een verrassend perspectief en kruip in de huid van het product.

Kijk door de ogen van het product

In de huid van het product kruipen is een hele leuke manier om je te helpen, maar het vraagt wel om een ongeremde fantasie. Schrijf je vanuit het perspectief van het product, dan bedenk je hoe het product tegen de buitenwereld aankijkt. 

Een voorbeeld: Moo.com

Nadat ik visitekaartjes had besteld bij printbedrijf Moo.com, zag ik dit tekstje in de bevestigingsmail:

I’m Little MOO – the bit of software that will be managing your order with moo.com. It will shortly be sent to Big MOO, our print machine who will print it for you in the next few days. I’ll let you know when it’s done and on its way to you.

Remember, I’m just a bit of software. So, if you have any questions regarding your order please first read our Frequently Asked Questions at: [website]

and if you’re still not sure, contact customer services (who are real people) at: [link]

Dit is stukken aansprekender dan:

Uw bestelling is hierbij bevestigd. U ontvangt een e-mail wanneer de bestelling naar u onderweg is.

Voor vragen ga naar: [website] of bel [telefoonnummer].

Bereik je lezer met creativiteit

Bovenstaande vind ik erg aansprekend, maar hoe kom je op zo’n verrassend idee en waarom is de bovenste tekst nu prikkelender dan de onderste? Het verschil tussen de bovenste bevestigingsmail en de onderste is natuurlijk de creatieve inslag. De bovenste las ik ook daadwerkelijk bij ontvangst, de onderste niet. Bij de tekst van Moo.com is de fictieve drempel om de klantenservice te bellen ook veel lager. Het is een stuk persoonlijker en dat alles is alleen maar een kwestie van op een originele en creatieve manier formuleren.

Hoe verplaats je je in je product?

Ik noemde in het begin van dit artikel al dat er methodes zijn die je kunnen helpen bij het bedenken van een creatieve invalshoek. Deze methodes helpen je om je te verplaatsen in je product en in de omgeving daarvan. Het helpt je vrij te associëren en brainstormen over het product. Doordat je gaat denken vanuit je product, kom je vaak op originele en creatieve ideeën, waar je anders nooit aan had gedacht.

Om je een beetje op weg te helpen, heb ik wat vragen opgesteld die je helpen in je product te kruipen:

  • Wat als het product tot leven kwam?
  • Wat als het kon spreken?
  • Wat als men er in een andere tijd/plaats over had beschikt?
  • Hoe smaakt, voelt, ruikt en klinkt het product?
  • Waar lijkt de vorm op?
  • Welk ander voorwerp past erbij?
  • Hoe reageert het op een ander voorwerp?
  • Wat is het meest fantastische gebruik ervan?
  • Wat is een dag zonder?
  • Wat is een wereld zonder?
  • Wat is het meest onverwachte neveneffect ervan?
  • Wat als iedereen het zou gebruiken?
  • Wat is het juist niet?
  • Hoe zou een (kind/dier/man/vrouw) het beschrijven?
  • Welk woord klinkt als…?

Niet geschikt voor elk product

Natuurlijk moet het perspectief dat je kiest wel passen bij het product waarover je schrijft. Let bijvoorbeeld op met ‘kinderlijke’ formuleringen bij bij dure producten. Als je net een Ipad hebt aangeschaft in de Apple Store, dan wil je geen e-mail waarin de Ipad vertelt dat hij ernaar uitkijkt om binnenkort in jouw tas mee te reizen. Je verwacht  in dat geval een serieuze bevestigingsmailzonder poespas, waarin duidelijk aangegeven staat hoe het is geregeld met de garantie, waar de klantenservice te vinden is en wanneer het product geleverd wordt.

Don’t overdo

Zoals voor alles geldt: don’t overdo. Een overkill aan creativiteit en zogenaamde originaliteit is nooit goed en schrikt je lezers af.

Reacties

3 Responses over “Kruip in je product voor een origineel perspectief”

  1. Goed artikel Madelon.
    Ik stel deze vragen ook wel eens aan mezelf als het om identiteit gaat en dat levert hele leuk dingetjes op, zo gaat een bedrijf/product leven en krijgt het meer inhoud.

  2. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Madelon Kooijmans, Tekstblog. Tekstblog heeft gezegd: #Creatief #schrijven? Kruip in de huid van je product! http://bit.ly/diDwXb […]

  3. Leuke benadering, ga ik proberen!

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.