Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Yoeke Nagel. Op Posted on 9 december, 2011by

In een tijd waarin ‘elegant jatwerk’ voor tekstschrijvers overal wordt aangemoedigd is het vanzelfsprekend om ook eens het oog te richten op klassieke teksten. Teksten die lang mee gaan zijn kennelijk bijzonder knap geschreven, anders zouden we er eerder op uitgekeken zijn. Het is dus altijd de moeite waard om te onderzoeken of er een kunst in is toegepast die herhaalbaar is in ons eigen werk.

 

Een van de beroemdste tekstevergreens, internationaal gewaardeerd en gebruikt zelfs, is het Onzevader.
De intentie van die tekst is groots: contact tussen mens en God leggen, terwijl we helemaal niet weten of God daar wel op zit te wachten. Dan willen we ook nog ’s een gunst van ‘M. Zoiets vraagt een tactische benadering. Precies zo’n tactische benadering als een aanbieder van een product of dienst nodig heeft als hij een nieuwe klant wil benaderen. Ook daarbij is het belang van de spreker – zeker in eerste instantie – groter dan dat van de luisteraar. Grote groepen mensen zijn ervan overtuigd dat de tekst van ons oergebed effectief is. Wat kunnen we ervan leren?

Onzevader – marketingtool

Onze Vader Die in de Hemelen zijt,
Benoem de positie van je prospect. Zo laat je zien dat je weet wat zijn of haar situatie is.
Bijv.: ‘U draagt dagelijks de verantwoordelijkheid voor uw kinderen.’

Uw Naam worde geheiligd;
Laat zien dat je daar respect voor hebt
Bijv.: ‘Dat valt nog helemaal niet mee in tijden van crisis!’

Uw Koninkrijk kome;
Doe een belofte voor de toekomst
Bijv.: ‘Later zullen ze u dankbaar zijn.’

Uw wil geschiede,
Benoem de verantwoordelijkheid van je prospect
Bijv.: ‘Hun gezondheid hangt af van uw inzet’

gelijk in de Hemel als op de aarde.
Benadruk dat nog eens, zodat die niet onderschat wordt
Bijv.: ‘Op school, buiten en thuis’

Geef ons heden ons dagelijks brood;
Kom pas na deze inleiding tot je eigenlijke voorstel
Bijv.: ‘Lees uw kind dus regelmatig voor’

en vergeef ons onze schulden,
Rek de welwillendheid van je toekomstige klant nog wat op met een 2e suggestie
Bijv.: ‘uit een prachtig sprookjesboek dat wij in de aanbieding hebben’

gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
Stel een tegenprestatie in het vooruitzicht
Bijv.: ‘We geven u daar deze week een mooie korting op.’

en leid ons niet in verzoeking,
Raad subtiel de diensten van de concurrent af
Bijv.: ‘U vindt het nergens zo goed en goedkoop als bij ons’

maar verlos ons van de Boze.
Suggereer dat je product of dienst andere producten of diensten overbodig maakt
Bijv.: ‘Zo kan de televisie lekker uit blijven.’

Want van U is het Koninkrijk
Herhaal je eerdere respectbetuiging voor de positie van je klant met een belofte
Bijv.: ‘Opvoeden wordt een feestje.’

en de kracht en de heerlijkheid
Versterk de belofte naar een ideaal resultaat
Bijv.: ‘Voor u, maar ook voor uw kinderen!’

tot in eeuwigheid.
Benadruk dat dat resultaat blijvend is en dus een goede investering
Bijv.: ‘Zelfs uw kleinkinderen zullen u ooit dankbaar zijn voor deze kleine, gezellige traditie!’

Amen.
Sluit af met een pay-off die het voornemen van je prospect bevestigt: zo zal het zijn.
Bijv.: ‘Sprookjes voorlezen. Voor blije kinderen en gelukkige ouders.’

Bij het schrijven van commerciĆ«le teksten kan het handig zijn om het Onzevader uit het hoofd te kennen. De volgorde van de alinea’s wijst zich dan bijna vanzelf en kan per product of dienst gemakkelijk worden aangepast. Zo bieden we als tekstschrijvers ook eens tegenwicht aan het verwijt dat er geen bezieling meer zit in commerciĆ«le teksten: het kan ons inspireren tot het prevelen van het oergebed terwijl we worstelen met onze goedgekozen woorden. En dat is voor de meesten van ons andere taal dan we gewoonlijk uitslaan als het werk even niet zo wil vlotten.


Reacties

2 Responses over “Onzevader als marketingtool”

  1. Erg leuk, zeer origineel. Het bewijs dat blogs soms best de moeite waard zijn.

  2. Geweldige invalshoek, echt een prachtblog!

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.