Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Tekstblog. Op Posted on 31 december, 2010by

repeatknopLezers overtuigen doe je met herhaling. Het is één van de simpelste en beste overtuigingstechnieken, blijkt uit meerdere onderzoeken. Hoe kun je herhaling goed toepassen, en bij welke boodschappen werkt deze methode het beste? Op het psychologieblog Psyblog verscheen er een artikel over.

Illusion of truth effect

Herhaling is effectief als je mensen wilt overtuigen. Maar hoe werkt het? Vrij simpel: hoe vaker we een boodschap te zien krijgen, hand met vergrootglas over truth en lieshoe bekender we ermee worden. Wat bekend is, is waar. Tenminste, dat denkt ons geheugen. Dit noemen onderzoekers het ‘illusion of truth effect’. Het gevolg is dat mensen een boodschap die ze vaker te zien krijgen automatisch voor waar gaan aannemen. Zelfs als iemand een leugen vaak herhaalt, gaan mensen deze na genoeg herhaling vaak als de waarheid zien. Maar dit is niet altijd het geval, blijkt uit 4 belangrijke vuistregels.

Vuistregels voor herhaling

Natuurlijk werkt herhaling van een boodschap niet altijd even overtuigend. Psyblog geeft een paar vuistregels:

  • Als je een ingewikkelde boodschap herhaalt, geloven mensen hem minder snel.
  • En vice versa: hoe makkelijker de boodschap, hoe geloofwaardiger hij is.
  • Een boodschap overtuigt het meest als je hem 3 tot 5 keer herhaalt.
  • Hoe minder aandacht je lezer besteedt aan de boodschap, hoe beter herhaling werkt om te overtuigen.

Wil je herhaling gebruiken om je lezer te overtuigen? Zorg dan voor een makkelijke boodschap en herhaal deze 3 tot 5 keer. Het effect is het groots als je lezer af en toe wordt afgeleid terwijl hij je tekst leest.

Kijk geconcentreerd naar reclame

De laatste vuistregel is belangrijk voor televisiekijkers. Vaak kijk je namelijk ongeconcentreerd naar reclame, en uit onderzoek blijkt dat herhaling dan juist het beste werkt. Zie je dus 3 keer een Albert Heijn-reclame voorbijkomen waar je verder geen aandacht aan besteedt, dan is de kans groter dat de reclame je overtuigt. Je doet dan namelijk geen moeite om de argumenten te verwerpen. Deze vuistregel geldt alleen voor reclames met zwakke argumenten. Bij sterke argumenten maakt het niet uit of je je juist wel of niet concentreert; herhaling is dan sowieso overtuigend dankzij het illusion of truth effect.

Het sleeper effect

slapend meisje aan bureau met boekenEen theorie die te maken heeft met het illusion of truth effect, is het ‘sleeper effect. Deze theorie stelt dat mensen een onbetrouwbare bron vergeten als de boodschap maar krachtig genoeg is en een grote impact heeft. Ze zijn dan in eerste instantie overtuigd van de boodschap, en zien later pas dat de bron onbetrouwbaar is. Na een paar weken zijn ze echter de onbetrouwbare bron vergeten, omdat die niet zo’n grote impact op ze had. De bron is niet in het geheugen blijven hangen, de boodschap wel. Het sleeper effect werkt vooral als we achteraf pas zien dat de bron onbetrouwbaar is. Hebben we van tevoren al een onbetrouwbaar beeld van een bron, dan staat onze brein al op scherp en zullen we de boodschap al kritischer bekijken.

Herhaling gebruiken om te overtuigen

Herhaling werkt dus het beste bij makkelijke boodschappen die we lezen of zien terwijl we afgeleid zijn. Het illusion of truth effect zorgt ervoor dat we de herhaalde boodschap voor waar gaan aannemen. Is de bron onbetrouwbaar, zorg dan voor een heftige boodschap. Het sleeper effect zal er dan voor zorgen dat alleen de boodschap blijft hangen.

Verder lezen

Reacties

Er is één reactie over “Overtuig je publiek door herhaling”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Saskia Steur. Saskia Steur heeft gezegd: Lezers overtuigen doe je met herhaling. Het is één van de simpelste en beste overtuigingstechnieken http://tinyurl.com/3y6m9u8 […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.