Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Creativecopywrite. Op Posted on 18 januari, 2011by

Social Media worden steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Steeds meer organisaties gebruiken deze nieuwe media, maar worstelen nog met de inzet ervan. Bovendien vragen teksten in Social Media om extra aandacht. Bedrijven die de media willen inzetten, moeten daarom goed weten waar Twitter, Facebook en Hyves om draaien, op welke doelgroep ze gericht zijn en welk taalgebruik gewaardeerd wordt. In dit artikel vind je een paar handige tips over schrijven voor deze media.

Tip 1. Ken de ins & outs van SEO

SEO of zoekmachineoptimalisatie is belangrijk bij het schrijven van webtekst. Door het gebruik van de juiste tags in je teksten zorg je dat deze beter vindbaar zijn. Een tag geeft aanvullende informatie over het bestand waaraan het is gekoppeld. Op basis van sleutelwoorden maakt de tag classificatie en indexering mogelijk voor zoekmachines. Daarnaast let je voor zoekmachineoptimalisatie op het gebruik van koppen, subkoppen en duidelijke links voor de scannende internetgebruiker. Lees meer hierover in mijn artikel Bereik je lezers met goede koppen.

Tip 2. Denk in 140 karakters

Bij veel Social Media zoals Twitter heb je slechts 140 karakters. Door dit soort beperkingen doen de media een beroep op je creativiteit. Je hebt immers niet de vrijheid om lange teksten te schrijven. Maar afgezien van het limiet geldt ook voor andere Social Media: hoe korter, hoe beter.

Tip 3. Denk in tweerichtingsverkeer

Bij Social Media draait het allemaal om interactie en delen. Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden. Betrek je lezers daarom bij je tekst of onderwerp. Stel een vraag of neem een stelling in waarop je lezers kunnen reageren.

Tip 4. Probeer je merk of bedrijf aan een persoon te linken

Door een persoon aan je merk of bedrijf te koppelen, maak je het persoonlijker. Natuurlijk is het belangrijk dat je daar een goed persoon voor uitkiest. Denk hierbij aan mevrouw Sprinter op Facebook. Zij is de personificatie van de Sprintpas: de jongerenpas van de Stadsschouwburg Amsterdam.

Tip 5. Wees creatief!

Dit is misschien wel de belangrijkste tip. Ben je creatief, dan spring je eruit. Je onderscheidt je van al die andere teksten en reclameboodschappen op het internet. Ook maak je het interessant en leuk voor mensen om je berichten te volgen. Dit geldt zowel voor geschreven tekst als andere content zoals video’s. Leuke boodschappen worden vaak zelfs gedeeld en zorgen zo voordelig voor veel aandacht. Ze verspreiden zich als een virus (viral).

Een voorbeeld van een succesvolle viral is de video Old Spice in een sexy en viraal jasje. Procter & Gamble veranderde het ingezakte merk in een sexy hit met een zeer virale campagne waarin Isaiah Mustafa de hoofdrol speelde. Hij werd de ‘Old Spice Guy’ en verleidde mannen en vrouwen om Old Spice te kopen met klinkende oneliners. Vervolgens reageerde hij in een reeks aanvullende filmpjes op vragen en opmerkingen die binnenkwamen via Facebook en Twitter. Old Spice is weer het meest verkochte merk op het gebied van mannelijke lichaamsverzorging en deodorant.

Twittertips

Wil je als bedrijf Twitter gebruiken, bedenk dan dat de volgende soorten tweets het populairst zijn:

  • Een tweet met een link naar een foto. Dit kun je doen met bijvoorbeeld Mobypicture, Twitpic of Tweetphoto;
  • Een tweet met een ander type link, bijvoorbeeld naar een filmpje of een interessant artikel;
  • Een ‘gewone’ tweet zonder link, maar wel met interessante inhoud.

Wil je in je tweet een link zetten, dan kun je die grofweg op 3 goede manieren introduceren:

  • Samenvattend, als de titel van een blogpost (‘De 5 beste manieren om…’)
  • Met een vraag (‘Wat is de beste manier om…’)
  • Als een statement (‘De beste manier om … is …’)

Zo moet het dus niet:

Zo moet het wel:

Experimenteer met deze soorten tweets, dan kom je er vanzelf achter welke vorm voor jou en je volgers het beste werkt.

Verder lezen

Reacties

Er is één reactie over “5 tips over schrijven voor Social Media”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Rosalie van Zeijts en Copywriter Dimitri . Copywriter Dimitri heeft gezegd: RT @tekstblog: Als bedrijf schrijven voor social media? @MKooijmans geeft 5 tips: http://bit.ly/h2NndG […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.