Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Koppie Communicatie. Op Posted on 27 januari, 2011by

Google evilHet principe van een zoekmachine is simpel: je toetst een zoekterm in en de machine levert links naar relevante websites. Om hoog in de lijst te komen, moet je website aan de eisen van zoekmachines voldoen. En die eisen zijn streng. Staan zoekmachines een goede tekst in de weg of brengen ze juist nieuw leven in de brouwerij?

Criteria voor zoekresultaten

Gestapelde blokken met tekst

Oorspronkelijk filterden zoekmachines voornamelijk zoekwoorden (keywords). Websites die een bepaald zoekwoord veelvuldig weergaven, kwamen daarmee automatisch bovenaan de zoekresultaten. Slimmeriken haakten hier al snel op in. Websites met onleesbare teksten door het overmatig gebruik van zoekwoorden en zelfs websites met onzichtbare tekst behaalden topposities. Maar de kwaliteit van de zoekresultaten was duidelijk onder de maat. De ontwikkelaars van Google zijn daarom in een sneltrein gestapt en hebben de criteria voor goede resultaten uitgebreid. Nu letten zoekmachines ook op onder meer de populariteit van websites, het aantal links en metatags. En Google blijft in ontwikkeling. Zoekmachine-experts en tekstschrijvers hebben er een dagtaak aan.

Bezoekers naar je website trekken

Wil je veel bezoeker naar je website lokken? Dan houd je rekening met de eisen van zoekmachines. Alle werkzaamheden die erop zijn gericht je website beter vindbaar te maken, vallen onder Zoekmachine-optimalisatie (Search Engine Optimization – SEO). Maar zoals gezegd is het droppen van een grote concentratie zoekwoorden niet meer genoeg. Zo moet je een website ook op de juiste manier opbouwen en een goede titels gebruiken. Hier schreef Madelon Kooijmans eerder al over. Google houdt onder meer rekening met:

  • de zoekwoorddichtheid en de posities van de zoekwoorden;
  • het aantal links;
  • het juiste gebruik van headers;
  • meta-descriptions.

Niet elk criterium weegt even zwaar. Over het algemeen is een website met een gedegen structuur en een kwalitatief hoogstaande inhoud het beste vindbaar. Daarbij gebruik je de juiste zoekwoorden, zet die op voorkeursplaatsen en gebruikt ze in de juiste frequentie.

SEO verprutst je tekst

Zoekmachine-optimalisatie is de grootste vijand van een tekstschrijver.Want er worden nogal wat eisen gesteld aan een webtekst om een hoge ranking te kunnen realiseren. Daarmee doen de zoekmachines afbreuk aan de schoonheid van de geschreven tekst. Teksten die zoekmachineproof zijn, bevatten een bepaalde hoeveelheid zoekwoorden in koppen, subkoppen en in de bodytekst. Die woorden moeten bovendien vaker terugkomen, vooral erg opvallen en het liefst vetgedrukt zijn. De teksten in het technische gedeelte van een website verdienen daarnaast ook de aandacht. Per webpagina moeten de titel, de meta-description en de meta-keywords de juiste content bevatten voor een optimaal resultaat. En dit alles bij voorkeur in een zo natuurlijk en kort mogelijke tekst.

Breng balans in je teksten

Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk is schrijven voor zoekmachines best een uitdaging. Je publiek wordt groter want, zowel de opdrachtgever, de lezer, én de zoekmachine moet je tekst waarderen. Denk eens terug aan vroeger. Aan de tijd dat je uren aan de keukentafel zat, gebogen over een puzzel en niet rustte voordat die 1000 stukjes allemaal pasten. Zo voelt SEO-schrijven ook. Puzzelen totdat het één geheel is. Verbindingen maken tussen fraaie omschrijvingen en nuttige zoekwoorden. Herhalen van deze zoekwoorden én lekker leesbare en bondige tekst produceren. Het sleutelwoord? Balans. Strenge zoekmachines vragen daarmee het uiterste van je schrijfkwaliteiten. Dus eigenlijk zijn we gewoon een uitdaging rijker.


Reacties

2 Responses over “SEO: struikelblok of uitdaging voor schrijvers?”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Jos van Liempd, Tekstblog. Tekstblog heeft gezegd: #SEO: struikelblok of uitdaging voor #schrijvers? @KoppieMP geeft haar visie. http://bit.ly/eieUcl […]

  2. […] natuurlijk een aardig honorarium. Misschien ook wel een uitdaging, zoals gesteld wordt in het artikel van Marieke Pool op Tekstblog. Maar het gebrek aan duidelijkheid over de te maken afwegingen zorgt dat de […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.