Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Estia Tekstcreatie. Op Posted on 28 oktober, 2011by

Al sinds de introductie van de webrichtlijnen voor overheidswebsites is er een discussie gaande over het nut en de noodzaak ervan. De webrichtlijnen gaan over het verbeteren van de kwaliteit, toegankelijkheid, klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van websites. Dit artikel geeft tips uit de praktijk om de interne organisatie succesvol te laten verlopen volgens de webrichtlijnen.

Alleen voor blinden en slechtzienden

Rondom de webrichtlijnen bestaan nogal wat misverstanden. Zo zouden ze alleen in het leven zijn geroepen voor blinden en slechtzienden. Natuurlijk, een website die voldoet aan de webrichtlijnen is ook prima toegankelijk voor de hulpmiddelen van deze doelgroep, maar uiteindelijk profiteert iedereen daarvan. En vergeet niet dat de bekendste blinde op internet, zoekmachine Google, ook baat heeft bij een goede toegankelijkheid. En daar profiteert ook de overheidsinstantie in kwestie uiteindelijk van!

Voer voor techneuten

De webrichtlijnen? Dat is toch voer voor techneuten? Tja, het moet gezegd worden: een groot deel van de webrichtlijnen is inderdaad technisch van aard en gaat over de inrichting van een website, het achterliggende contentmanagementsysteem (CMS) en de HTML-code van de webpagina’s. Zonder hulp van hun leverancier kunnen overheden meestal niet voldoen aan de webrichtlijnen. Maar zelfs met een CMS dat voldoet, zijn ze er nog niet. Een belangrijk deel van de webrichtlijnen gaat specifiek over de informatie op de overheidswebsite: de content. En daar is die overheidsinstantie toch echt zélf aan zet.

De webredactie in actie

Bij het voldoen aan de webrichtlijnen speelt de webredactie namelijk een cruciale rol. De webredacteuren moeten zorgen dat hun content voldoet aan de webrichtlijnen. In de praktijk blijken de volgende zaken daarbij goed te werken:

  • Informeer de redacteuren goed en leg duidelijk het nut en de noodzaak van de webrichtlijnen uit. Een presentatie gehouden door iemand met een visuele beperking maakt veel duidelijk over toegankelijkheid!
  • Maak een eenvoudig overzicht van de voornaamste redactionele richtlijnen. De volgende richtlijnen blijken het vaakst voor vragen te zorgen: het juiste gebruik van tussenkopjes, bijschriften bij afbeeldingen en de opmaak van mailadressen en andere hyperlinks. Met name de richtlijnen voor tabellen zijn erg complex voor de doorsnee webredacteur.
  • Laat het CMS zo instellen dat foute invoer door een webredacteur niet wordt geaccepteerd of niet kan worden gepubliceerd. Laat het systeem hierbij duidelijk aangeven wat er niet goed is en wat de webredacteur kan doen om dit te verbeteren.
  • Laat het CMS zo instellen dat gekopieerde teksten vanuit (met name) Word automatisch worden ontdaan van overbodige of ongeldige opmaakcodes. Achter de schermen wordt er veel meer gekopieerd dan een webredacteur kan zien en dit veroorzaakt niet alleen vreemde opmaakproblemen. Het zorgt er ook voor dat de HTML-code van de pagina niet juist is.

Heb jij nog meer tips voor het succesvol publiceren volgens de webrichtlijnen? Geef dan onderaan dit artikel je reactie.

Meer weten?

Op www.webrichtlijnen.nl vind je alles wat je moet weten over de webrichtlijnen.

Reacties

Geen reacties over “Succesvol publiceren volgens de webrichtlijnen”

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.