Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Nynke Tans. Op Posted on 18 mei, 2011by

Veel communicatieprofessionals benadrukken te pas en te onpas het belang van taal in customer media. Toch is hier nauwelijks onderzoek naar gedaan. Daarom vond ik het de hoogste tijd om te onderzoeken welke invloed de schrijfstijl in een customer magazine heeft op het imago van een organisatie. Uit de resultaten blijkt dat taal van groot belang is. Vervolgonderzoek is nodig om te bepalen hoe schrijfstijl imago precies beïnvloedt.

3 bevindingen uit interviews en literatuuronderzoek

MiDeuren met groot slot eropjn onderzoek bleek lastiger uit te voeren dan gedacht. Zowel de makers van customer media als de organisaties die deze bladen uitgeven, geven liever geen informatie vrij over hun stijlboeken. Dit vanwege de bescherming van de privacy van de klant en van hun concurrentiepositie. Desondanks heb ik zowel opdrachtgevers als bladenmakers van diverse communicatie- en customer mediabureaus  kunnen interviewen en me verdiept in literatuur op het gebied van taal en imago. Met name de interviews leverden 3 belangrijke bevindingen op.

1. Behoefte aan vervolgonderzoek naar taalparagrafen in stijlboeken

Vervolgonderzoek naar taalparagrafen in stijlboeken klinkt als onbegonnen werk. Ik stond voor gesloten deuren. Toch lijkt het mij nuttig dat er meer onderzoek wordt gedaan naar de invloed van taal op het imago van een organisatie. Uit mijn onderzoek bleek dat taal namelijk van grote invloed kan zijn. Zo zeiden sommige geïnterviewden zelfs dat het onderschatten van je doelgroep en het loslaten van je eigen stijl een dodelijke combinatie is. Het ontwikkelen van de juiste schrijfstijl voor een customer magazine is dus een belangrijke succesfactor wat betreft het imago van organisaties.

2. Behoefte aan vervolgonderzoek naar het benaderen van klanten

Opvallend was dat alle geïnterviewde professionals taal een erg belangrijk onderdeel van hun magazine vonden. Wanneer ik hen de vraag stelde: ‘Hebben jullie het in het eerste gesprek dan ook over taal met de klant?’, was het antwoord echter verbazingwekkend vaak: ‘Nee, dat komt meestal pas in latere gesprekken aan bod.’ Dat is raar. Want als taal zo belangrijk is, waarom besteed je er dan pas zo laat aandacht aan? Het lijkt mij nuttig om te onderzoeken hoe organisaties klanten benaderen en welke rol taal daarin speelt.

3. Het is belangrijk om te leren werken met stijlboeken en/of stijllijsten

Scrabble letters op de tafelTijdens mijn onderzoek vielen nog 2 dingen op waar het gaat om stijlboeken en -lijsten. Ten eerste dat veel bedrijven niet of niet voor ieder magazine concrete stijlboeken of stijllijsten hebben. En ten tweede: als ze die wel hebben, dan zijn deze vaak vrij standaard en worden ze helemaal niet, of niet goed gebruikt. Een gemiste kans in mijn ogen.

Stijlboeken – en in dit geval de taalparagraaf in deze handleidingen – kunnen een effectief middel zijn om de gewenste schrijfstijl te bereiken. Maar dan moeten ze wel bruikbaar zijn en vooral iets toevoegen. Doordat taalparagrafen vaak algemeen zijn, leggen schrijvers deze geregeld naast zich neer met het idee ‘Dat weet ik allemaal wel’. Daarom is het volgens mij van belang dat de taalparagraaf specifiek wordt aangepast op het blad én concrete aanwijzingen en voorbeelden bevat. Het is ook belangrijk dat tekstschrijvers ermee leren werken. Daarmee bedoel ik: maak er niet een bestandje van dat ergens op de server staat voor het geval dat, maar geef tekst en uitleg bij de paragraaf, breng de gebruikers ervan op de hoogte en benadruk het belang van het hulpmiddel.

Tip: Laat tekstschrijvers een organisatie bezoekenMensen die kennismaken

Als een aantal tekstschrijvers met regelmaat voor een magazine werkt, dan is het een goed idee om ze een dagje mee te nemen naar de organisatie waarvan het magazine is. Laat ze letterlijk de sfeer en cultuur van het bedrijf proeven. Die komt daarmee veel meer tot leven dan door een omschrijving in statuten of een schrijfwijzer.

Spiegel stijlboeken aan theorie over branding en imago

Is taal dan nog steeds een ondergeschoven kind in de customer media? Ik denk dat het antwoord daarop ‘ja’ moet zijn. Ik kan dit helaas niet met 100% zekerheid zeggen, want ik heb de taalparagrafen van stijlboeken nauwelijks mogen inzien. Daardoor zijn de bevindingen vooral gebaseerd op interviews en relevante literatuur.  In vervolgonderzoek zouden de taalparagrafen van de stijlboeken van verschillende organisaties gespiegeld kunnen worden aan de theorie over branding en imagoversterking. Zo kan onderzocht worden of de gekozen schrijfstijl werkelijk past bij het gewenste imago.

Verder lezen

  • Faasse, J. E.A. (2010) Media & Reclame. Groningen: Noordhoff uitgevers.
  • Michels, W. (2010) Identiteit, imago, merk, media. Communicatie Handboek. Groningen: Noordhoff uitgevers

Reacties

3 Responses over “Taal een ondergeschoven kind in customer media?”

  1. Lonneke says: | 18/05/2011 om 16:07

    Een erg interessant artikel! Is het onderzoek zelf ook ergens te lezen?

  2. Beste Lonneke,

    Als je geïnteresseerd bent in het volledige onderzoek, kun je Nynke mailen. Je vindt haar e-mailadres door op haar account te klikken!

  3. Nynke says: | 25/05/2011 om 18:32

    Beste Lonneke,

    Fijn om te horen dat je geïnteresseerd bent in mijn onderzoek!
    Als je het hele onderzoek wil lezen, is het handig als je mij je mailadres geeft,
    dan zal ik je het pdf van mijn onderzoek mailen!

    Vriendelijke groet,
    Nynke

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.