Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Koffiewriters. Op Posted on 6 december, 2011by

Kom tegemoet aan de verwachtingen van de lezerEr wordt weleens gezegd dat tijd geld kost. En dat klopt. Teksten kosten uiteindelijk ook geld. Vooral als ze niet voldoen aan de verwachting van de lezer. En daardoor zorgen voor een onzeker gevoel. Baken daarom die verwachting af en geef je lezer houvast. Wees specifiek en duidelijk, vermijd woorden die voor iedereen iets anders betekenen. Dan leveren je teksten vanzelf geld op.

Wanneer dan?

2 weken geleden heb ik online een abonnement afgesloten bij Ziggo. Direct na de bestelling ontving ik een bevestigingsmail. Hierin staat geschreven:

“Wij hebben uw verzoek in goede orde ontvangen. Binnenkort ontvangt u van ons een brief waarin wij de gemaakte afspraken bevestigen.”

Binnenkort. Wanneer is dat dan? Is dat nog deze week? Of pas volgende week? En wanneer dan volgende week? Een ander voorbeeld is een tevredenheidsonderzoek van Eneco dat ik deze week ontving. Mij wordt gevraagd een vragenlijst in te vullen ten behoeve van Eneco’s dienstverlening. In deze uitnodiging staat geschreven:

“Onlangs heeft u een e-mail van ons gekregen met daarin een uitnodiging om te reageren op onze dienstverlening. Helaas hebben we van u nog geen reactie mogen ontvangen. Wellicht vindt u alsnog enkele minuten de tijd om de vragenlijst in te vullen.”

De eerste e-mail kan ik mij niet herinneren. Het zou helpen als toegelicht kon worden wanneer dit was. Onlangs is een ruim begrip, was dat vorige week? Misschien wel vorige maand. Nu wil ik de vragenlijst best invullen, maar het is onduidelijk hoeveel tijd dit in beslag neemt. Enkele minuten zijn er misschien wel 10.

Wees specifiek en communiceer concrete cijfers

Niets is zo vervelend als onzekerheid. De boodschap komt namelijk niet tegemoet aan mijn verwachtingen. Ik wil weten waar ik aan toe ben. Binnenkort is voor mij namelijk 2, hooguit 3 dagen. Maar bij mijn Ziggo-abonnement zit ik nu al ruim een week tevergeefs te wachten op de postbode. Was ik nu maar naar de winkel gegaan, dan had ik mijn pakket direct mee kunnen nemen. Vooral bij het web is het belangrijk onduidelijkheden direct weg te nemen. Dat kan een hoge drempel zijn om je bestelling online te doen. Je moet het immers doen met de tekst die daar staat, er is niemand aan wie je meer informatie kunt vragen. Onbeantwoorde vragen maken de kans op afhaken groter.

Geef lezers houvast

Wees daarom specifiek en communiceer in je boodschap concrete cijfers. Ook als je het zelf niet zeker weet. Geef aan wanneer de klant zijn bestelling zéker kan verwachten. Bijvoorbeeld binnen 10 werkdagen. Is de bestelling er eerder, dan is de klant blij verrast. Met concrete cijfers baken je voor de klant de verwachting af. Want woorden als enkele, binnenkort of spoedig hebben voor iedereen een andere betekenis. Geef je lezer houvast en kom tegemoet aan de verwachting. Dan komt die lezer vast nog eens terug. En dat levert weer geld op.

Reacties

Er is één reactie over “Tijd kost geld”

  1. […] Hij denkt dat organisaties meer geld kunnen verdienen wanneer ze duidelijker communiceren. Lees hier zijn artikel hierover. Zie je meteen het weblog voor tekstprofessionals. Share […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.