Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Tekstblog. Op Posted on 3 juni, 2011by

Logo tuimeltekst“Wat weerhoudt je ervan je verlangen te volgen?” De oplettende treinreiziger komt posters met deze en andere dubbelzinnige spreuken regelmatig tegen op het station. De posters zijn campagnemateriaal van tuimeltekst.nl, een initiatief van stichting Kerk zonder Grenzen. Met de tuimelteksten wil de stichting lezers aan het denken zetten. En iedereen oproepen om via social media hun eigen tuimeltekst te delen.

 

Tekst uitgelezen mogelijkheid om mensen te raken

Stichting Kerk zonder Grenzen is de initiatiefnemer van tuimeltekst.nl. Toch heeft het project geen binding met de kerk. De stichting wil lezers met de teksten enkel ‘een vrolijke injectie geven’ en ze op een frisse manier aan het denken zetten. Over het leven en over zichzelf. Volgens Aart Mak, één van de initiatiefnemers van tuimeltekst.nl en predikant bij stichting Kerk zonder Grenzen, is tekst daarvoor de uitgelezen mogelijkheid. “Mensen werken nou eenmaal met woorden en zijn sterk in spelen met taal. Denk aan grote cabaretiers zoals Theo Maassen, Freek de Jonge en Wim de Bie, met hun woordgrappen en zinnen met dubbele bodems. Daar word ik zelf vaak erg door geraakt.”

‘Nadenkertjes’ schrijven en communiceren

De tuimelteksten zullen veel lezers doen denken aan Loesje, de bekende posters met krachtige oneliners, een initiatief uit de jaren 80. Toch bestaat er volgens Aart Mak een groot verschil. “Bij Loesje gaat het vooral om taalgrappen en gekke omkeringen. Wij willen mensen meer laten nadenken. Bovendien willen we van onze lezers schrijvers maken en hen via social media met elkaar laten communiceren.” Daarom kan iedereen zijn eigen krachtige tuimeltekst delen via Twitter of Facebook. “Op Twitter zie je trouwens steeds meer van die korte nadenkertjes verschijnen. Het is de trend”,  aldus Aart Mak.

Tuimeltekst heeft een klein verrassingseffect

Aan welke criteria moet een tuimeltekst voldoen? Vanzelfsprekend moet deze tuimelen, oftewel mensen op andere gedachten brengen. In het ideale geval kent een tuimeltekst ook een soort dubbele bodem. Een klein verrassingseffect. Dat kan humor zijn, maar ook een spiegel waarin je jezelf even aankijkt.

‘Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren’ is volgens Aart Mak een goed voorbeeld van een mooie tuimeltekst. “Dit kleine tekstje geeft je op de een of andere manier weer lucht. Dan denk je: waar ben ik eigenlijk mee bezig? Het werpt een ander licht op je bekende bezigheden.” Deze tuimeltekst verdient daarom een plek in de top10 van meest geretweettte tuimelteksten.

1100 volgers en discussies in de trein

Sinds de start van het project op 9 mei 2011 heeft tuimeltekst op Twitter bijna 1100 volgers, meer dan 600 likes op Facebook, 16.000 visits en 89.000 pageviews op tuimeltekst.nl. Mooie cijfers, maar belangrijker nog is dat er over de teksten gesproken wordt. Aart Mak: “Ik hoor veel positiefs. Mensen worden een beetje vrolijk van de teksten. Ook hoorde ik laatst dat in de treincoupé een discussie ontstond naar aanleiding van een tuimeltekst. Dat is nou precies de bedoeling. Dat mensen gaan praten over wat nou echt van belang is in het leven.”

Deel je eigen tuimeltekst via #ttekst

Weet jij een goede tuimeltekst? Dan kun je die delen via Twitter met de hashtag #ttekst. Alle ingezonden tuimelteksten worden via een Twitter-stream op tuimeltekst.nl geplaatst. De meest geretweette teksten komen terecht in de top10. In het najaar wil tuimeltekst.nl weer campagne voeren met posters op de stations. “Dan zullen niet alleen tuimelteksten van Winston Churchill op de posters te zien zijn. Maar ook die van Piet de Vries uit Appelscha.”

Verder lezen

Reacties

2 Responses over “Tuimeltekst voor een ‘vrolijke injectie’”

  1. Een ander verschil tussen Loesje en Tuimeltekst is dat die eerste ondanks haar 25 jaar en alle commerciële activiteiten nog steeds een fris en zelfs wat rebels imago heeft. Loesje heeft zorgvuldig aan haar naamsbekendheid gewerkt. Door de plakacties uit de begintijd raakten mensen nieuwsgierig wie er nu achter zat. Tuimeltekst komt mij nogal geforceerd over. De niet te missen borden op stations doen vermoeden dat er veel geld tegenaan is gegooid, wat het voor mij al een verdacht imago geeft. En eerlijk gezegd, waar Loesje bijna altijd raak schiet, heeft Tuimeltekst het wat mij betreft steeds nét niet. Wel slim om met sociale media te werken. Benieuwd wat het nog op gaat leveren.

  2. M. Peters says: | 06/06/2011 om 15:23

    Ik ben het met Martijn eens. De tuimelteksten zijn niet van een hoog niveau. Ze prikkelen mij niet, ze zetten niet aan tot nadenken: ze irriteren vooral. Omdat ze niet scherp zijn, niet fris, niet uitdagend. De teksten van Loesje zijn dat over het algemeen wel.
    Jammer dat er zo veel geld in wordt gestoken. Ik vraag me echt af wat het oplevert, als het dat al doet.

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.