Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Sabel Communicatie. Op Posted on 18 oktober, 2010by

Stapel kranten

Eén van de gouden richtlijnen voor een goede webtekst: gebruik informatieve tussenkoppen. De dagbladjournalistiek lijkt deze regel te vergeten. Terwijl er zo veel winst mee te halen valt: lezers!

Informatieve tussenkoppen helpen webbezoeker

Webbezoekers zijn ongeduldig: ze zijn op zoek naar bepaalde informatie. Kunnen ze die informatie niet snel genoeg vinden? Dan Googlen ze rustig verder. Net zo lang totdat ze volledig geïnformeerd zijn. Informatieve tussenkoppen boven elke alinea helpen de webbezoeker als hij met zijn ogen over je webpagina springt, speurend naar haakjes om verder te lezen. Hij blij (hij vindt zijn informatie), jij blij (hij leest jouw site).

Nederlandse dagbladen: vaak geen informatieve tussenkoppen

Nederlandse dagbladen lijken van deze gouden regel nooit gehoord te hebben. Informatieve tussenkoppen? Boven elke alinea? Als er al tussenkopjes zijn, worden ze lang niet altijd boven elke alinea geplaatst. Of ze zijn niet informatief. Ze noemen dan wel het onderwerp van de alinea, maar niet wat er met het onderwerp aan de hand is. Want wat weet je na het tussenkopje ‘Ben Bernake’ in het artikel over beleggers op de Europese aandeelbeurzen? Beter zou zijn ‘Wachten op toespraak centrale banken’. Of ‘Aanbevelingen over verdere hulp’ in het artikel over seksueel misbruik in de rooms-katholieke kerk. Een goede tussenkop voor het web geeft de inhoud weer van de alinea. Een ultrakorte samenvatting dus. En als niet alle inhoud in één tussenkopje past, noem je alleen het belangrijkste.

Kranten plakken papieren krantenartikel op webpagina

Wat krantenredacties nu nog vaak doen, is het artikel voor de papieren krant, hop, op de webpagina zetten. Het gaat immers om de inhoud, niet om hoe mensen lezen op internet. Terwijl het krantenartikel met relatief weinig moeite tot een volwaardige webtekst te maken is. De (eind)redacteur hoeft vaak alleen maar een informatief tussenkopje boven elke alinea te zetten, et voilà. Hoe hoog de werkdruk ook ligt of hoe hard de bezuinigingen ook toeslaan, hier is toch wel tijd voor te vinden? Het is een kwestie van een kwartiertje werk. Hooguit.

Artikelen beter gelezen met informatieve tussenkoppen

Waarom zou je als hoofdredacteur nog twijfelen over het nut van informatieve tussenkoppen en de tijdsinvestering hiervoor niet gewoon voor lief nemen? Nu het voortbestaan van de huidige vorm van dagbladjournalistiek bedreigd wordt, lijkt het logisch een methode toe te passen die redacties een kans geeft om webbezoekers binnenboord te houden. De lezers krijgen immers een prettig leesbare tekst. Goede tussenkoppen alleen lossen het probleem van de dagbladjournalistiek niet op, maar een redactie doet de lezer er wel een plezier mee. Daarbij is de kans groter dat een artikel gelezen wordt, omdat de teksten overzichtelijker zijn.

Krantenbericht met koppen (Volkskrant.nl)

Punchline boven artikelen zijn een goed begin

Toch sijpelt iets van deze gouden schrijfregel voor het web door in het krantenwezen. Nrc next begon ermee, en nu passen ook andere dagbladen het toe: de punchline boven een artikel. In een eerdere versie van dit artikel over de Australische verkiezingen gebruikte de Volkskrant punchlines. In het artikel dat nu online staat, zijn deze verdwenen. Eerst stond er:

• Australische premier stapt niet op
• Verkiezingen Australië zijn nek-aan-nekrace

Als lezer weet je meteen het belangrijkste nieuws over de Australische verkiezingen: het doel waarom je op dit artikel geklikt had. Op basis daarvan besluit je het artikel verder te lezen, of niet. Het is dan ook jammer dat de Volkskrant later besloot om de punchlines weer te verwijderen. Deze punchlines zijn een goed begin, maar kranten kunnen hun lezers verder helpen door ook informatieve tussenkoppen aan te bieden. Zo kan de lezer door het krantenartikel hoppen en stilstaan bij de alinea waar hij meer over wil weten. Naast inhoud, kunnen dagbladen hun lezers dus ook bedienen met een goed gestructureerde tekst.

Reacties

Geen reacties over “Tussenkoppen als extra service voor online krantenlezer”

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.