Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Copydogs. Op Posted on 21 juni, 2013by

Foto: Jan de ZeeuwIs contentmarketing de zoveelste hype in communicatie- en marketingland? Ja. Is het nieuw? Nee. Maar steeds meer bedrijven omarmen het. En maken er steeds grotere budgetten voor vrij. Om de boel te vermarkten met meer en meer content. Maar om wat voor content gaat het precies? En welke rol speelt de tekstschrijver hierin?

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het publiceren van waardevolle en relevante content via alle mediamiddelen die een bedrijf tot zijn beschikking heeft. Met als doel van nieuwe en bestaande klanten betrokken klanten te maken. Het is content waar je als klant wijzer van wordt. Inhoudelijk verbonden met de producten of diensten die een bedrijf levert, zonder dat je ze direct probeert te verkopen.

ContentmarketingDat contentmarketing niet nieuw is, bewijst Michelin. Ruim honderd jaar geleden bracht deze bandenfabrikant de Michelin Gids uit. Inmiddels wereldberoemd vanwege het toekennen van sterren aan restaurants. Maar de jaarlijkse uitgave bevat ook informatie over hotels en bezienswaardigheden. Reuze handig als je met de auto op reis gaat.

Maar een handleiding om een band te vervangen, vind je er niet in.

Het verschil met traditionele marketing

Met contentmarketing kies je als bedrijf voor een andere benaderingswijze van klanten. Traditionele marketing is door de bank genomen erg plat. Een product of dienst wordt direct aan de man gebracht. Via campagnes met voordelen en call-to-actions. Voor de twijfelaars is er het welkomstgeschenk of de aantrekkelijke korting.

Bij contentmarketing draait het om handige tips, geschikte achtergrondinformatie, interessante video’s, online tools die inzicht bieden. Kortom, om content waar je als klant echt wat aan hebt.

Houding beïnvloeden

Contentmarketing zorgt ervoor dat de houding van mensen ten opzichte van een bedrijf positief verandert. Blijvend verandert. Waar bedrijven via branding het perspectief op een merk weten te beïnvloeden, daar kun je met contentmarketing een essentiële stap verder gaan: betrokkenheid creëren.

Slaag je daarin? Dan zullen producten en diensten er op den duur ingaan als zoete koek. Telkens weer. De loyale klant is een feit.

Van klanten naar publiek

Met contentmarketing stap je dus af van de focus op die ene aantrekkelijke actie, waarmee je aan de voorkant wat zieltjes wint. Terwijl aan de achterkant evenzoveel klanten weglopen. Op zoek naar weer een andere aanbieding van weer een ander bedrijf. Loyale klanten creëer je door permanent vanuit de klant te denken. Een strategie die vraagt om een journalistieke benadering. Waarbij je klanten eerder beschouwt als publiek en vragen centraal staan als:

  • Wat boeit ze?
  • Wat beweegt ze?
  • Waar willen ze meer over weten?
  • Welk consistent verhaal vertellen we?

En dus niet: wat zullen we onze klanten nu weer eens in de maag splitsen?

Lange adem

Zonder geloof in de gekozen strategie is contentmarketing gedoemd te mislukken. Het kan namelijk best even duren voordat je als bedrijf een substantieel publiek hebt opgebouwd dat geïnteresseerd is en zich betrokken voelt. Niet voor niks ontwikkelde Coca-Cola in 2009 een strategie die reikt tot 2020.

Een lange adem is dus vereist. Evenals het nauwkeurig in kaart brengen van de behoeften van je publiek. Zijn die eenmaal helder? Dan kunnen alle relevante media-uitingen ingezet worden. Zoals:

  • corporate blogs
  • artikelen op sites van derden
  • white papers
  • commercials
  • nieuwsbrieven
  • online video’s
  • magazines
  • infographics

Onweerstaanbare content

De strategie staat of valt bij het bedenken én maken van onweerstaanbare content. Vorm en inhoud moeten een klant positief weten te verrassen. Alleen zo zal die klant veranderen in een ambassadeur van je merk. In een tijd van Facebook en Twitter kan de olievlek zich vervolgens razendsnel verspreiden.

De rol van de tekstschrijver

Commerciële tekstschrijvers (copywriters) zetten lezers aan tot een bepaald handelen. Long-, short- of micro-copy: in welke vorm je het ook giet, de lezer moet overtuigd worden. Dan pas koopt hij het product, meldt zich aan, schrijft zich in, stort geld, kiest voor een dienst, enzovoorts. Conversie is het credo.

Bij contentmarketing gaat het niet om de handeling, maar om de houding van de lezer. Als tekstschrijver ben je direct verantwoordelijk voor het positief beïnvloeden ervan. Iemands houding verandert niet van de een op de andere dag. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Aan tekstschrijvers de schone taak hierin niet te verzaken.

De loyaliteit van de klant staat op het spel.

Reacties

Er is één reactie over “Verkopen zonder verkooppraatje”

  1. Ik denk niet dat contentmarketing een hype is. In principe heeft het altijd al bestaan, met de opkomst van Internet en Social Media en de mogelijkheden die dat biedt om jouw content goedkoop en massaal te verspreiden is het echter steeds gangbaarder geworden.

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.