Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Creativecopywrite. Op Posted on 7 januari, 2011by

Ken je die e-mailberichten die starten en eindigen met een cliché? ‘U ontvangt deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek.’ en ‘Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.’ Je ziet ze vooral veel in sollicitatiebrieven. Een cliché is een stijlfiguur waarbij beeldspraak wordt gebruikt die zijn kracht door het vele gebruik ervan heeft verloren. Maar wat moeten we ermee?

Vermijd clichés

Een cliché is per definitie niet onderscheidend en daarom nooit wervend. In een wervende tekst is een cliché dus een doodzonde. Clichézinnen gaan ten koste van de creativiteit. Juist door ze te vermijden, kun je opvallen in de overvolle inbox van jouw lezer. Zeker als je hem of haar wilt overtuigen van jouw klant- en servicegerichtheid en wellicht van jouw toegevoegde waarde als sollicitant.

Gebruik een pay-off

Veel bedrijven gebruiken een pay-off , een korte zin of slogan die na de merknaam staat. Die kun jij op een creatieve manier gebruiken om je e-mailbericht of sollicitatiebrief te starten. Een voorbeeld is de pay-off van Malmberg: ‘Wat leer jij vandaag?’’. Deze pay-off in je reactie gebruiken, biedt 2 voordelen. Het is een gepersonaliseerde binnenkomer en je hebt gelijk een connectie: de A van Attention uit het AIDA-model! Lees meer over dit model en de uitbreiding ervan in het artikel ‘overtuig je lezers met de AICPBSAWN-formule’.

Gebruik je de pay-off van Malmberg voor je reactiebrief, dan kun je deze bijvoorbeeld op de volgende manier starten:

Wat leer jij vandaag? Die vraag is misschien eenvoudig gesteld, maar houdt mij wel bezig. Ik leer iedere dag en wil dat altijd blijven doen.

Je brief eindigen doe je dan als volgt:

Ik wil graag mijn enthousiasme en kennis omzetten in nut. Nut voor Malmberg. En daarbij blijven leren en uiteindelijk slagen.

Wellicht is binnenkort een antwoord op de vraag: ‘Wat leer jij vandaag?’ wel ‘Nieuwe collega’s kennen’.

Op deze manier rond je je brief mooi af. Je legt een verband tussen het begin en het einde van de tekst.

Schrijf in je eigen stijl

Dat je brief moet beginnen met: ‘Naar aanleiding van…’, is een duidelijk misverstand. Als je begint in je eigen stijl, merk je dat je de rest van de brief ook een stuk ongedwongener schrijft. Vermijd daarom woorden als derhalve, dienovereenkomstig en echter. Je kunt ze gemakkelijk vervangen door daarom, dezelfde, maar, of iets vergelijkbaars.

Activeer je creativiteitbrandend lampje in hoofd

Veel schrijvers vinden het lastig om clichés te laten varen. Maar deze clichés geven de lezer niet het gevoel een persoonlijk bericht te ontvangen. Een bericht vol clichés lijkt eerder een automatisch gegenereerd bericht. E-mail biedt vrijheid, dus waarom zou je je beperken tot clichés? Schakel je ‘clichéknop’ uit  en activeer je creativiteit. Schrijf op een persoonlijke en enthousiaste manier. Probeer een link te leggen met het bedrijf of de persoon waar je naartoe mailt. Deze zal dit zeker waarderen.

Tip: kom terug op iets dat tussen jou en de lezer is voorgevallen, of haak eens in op het nieuws van de dag.

Meer lezen?

Om maar eens een cliché te gebruiken – Ed van Eeden

Reacties

Er is één reactie over “Vermijd clichés en activeer je creativiteit”

  1. […] voordelen van clichés staan onder druk van de nadelen. Madelon Kooijmans van Creativecopywrite schreef eerder op Tekstblog.nl over clichés in e-mails: “Clichézinnen gaan ten koste van de creativiteit,” en “Een bericht vol clichés lijkt […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.