Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Protaal. Op Posted on 2 december, 2011by

digitale nieuwsbriefNieuwsbrieven. Bijna elk bedrijf verstuurt ze tegenwoordig digitaal. Gevoed vanuit de gedachte dat je op die manier goed onder de aandacht blijft bij je (potentiële) klant. Maar de inboxen raken verstopt door al die nieuwsbrieven. Bij het woord ‘nieuwsbrief’ zuchten mensen al. Veel nieuwsbrieven worden dan ook nauwelijks gelezen. Moeten bedrijven daarom stoppen met het sturen van nieuwsbrieven? Nee. Maar ze doen er goed aan de inhoud aan te passen.

Nee, stoppen met het versturen van nieuwsbrieven hoeft niet. Het probleem bij nieuwsbrieven ligt namelijk vaak niet in het versturen, maar in de inhoud. Die zet niet aan tot lezen. Zo gaan veel nieuwsbrieven over de afzender, het bedrijf:

We hebben een nieuwe vestiging, deze nieuwe medewerkers. We hebben deze en die klant geholpen. We doen zus, we willen zo. En neem vooral contact met ons op om onze mogelijkheden te bespreken.

Nieuws is vaak niet interessant voor de lezer

Nieuws van een bedrijf gaat over de zender, over het bedrijf dus. Die inhoud is maar zelden interessant voor je lezer. Nieuws is leuk voor jou en je bedrijf, maar je lezer (lees: je potentiële klant) heeft er niets aan. Jouw nieuwsbrief met nieuws heeft geen enkele waarde voor hem.

Dus misschien moet er eerst iets gebeuren met de term ‘nieuwsbrief’. Een nieuwsbrief moet juist maar heel beperkt nieuws bevatten. In die zin is de term misleidend. In Amerika noemen ze een nieuwsbrief een ‘e-zine’, waarbij je ‘zine’ uitspreekt als in ‘magazine’. Maar je kunt het natuurlijk ook ‘ons maandelijkse artikel met tips en adviezen’ noemen.

Een nieuwsbrief laat je dicht bij je klant komen

Het is zeker mogelijk om een effectieve nieuwsbrief te maken. Een nieuwsbrief die converteert, die nieuwe prospects, gesprekken en klanten oplevert. Een nieuwsbrief geeft je namelijk de mogelijkheid consistent onder de aandacht te blijven van je (potentiële) klant. Je komt met je nieuwsbrief erg dichtbij, namelijk in zijn of haar inbox.

In mijn inbox zie ik 3 soorten nieuwsbrieven:

  1. nieuwsbrieven met alleen informatie over het bedrijf (‘nieuws’);
  2. nieuwsbrieven met alleen waardevolle informatie;
  3. nieuwsbrieven met een combinatie van waardevolle inhoud en daaraan gekoppeld een product of dienst.

Het eerste type is het minst geslaagd. Deze ‘hard-core’ nieuwsbrief komt onder de aandacht, maar daar houdt het op. Je doet er als lezer niet meer mee dan met een krant: je snelt – als je er tijd voor hebt – de koppen en doet hem daarna weg.

Het laatste type is het meest effectief. Als je in een nieuwsbrief vooral veel waardevolle informatie geeft, wordt jouw frequente mailing niet gezien als spam. Informatie weggeven is dus een zeer effectieve marketingstrategie. Het kan dan zelfs voorkomen dat je lezers (of klanten) je gaan vragen wanneer de volgende nieuwsbrief komt.

Waardevolle informatie is de sleutel

Met waardevolle informatie kun je laten zien welke kennis je bedrijf in huis heeft. Daarnaast kun je je lezers ook helpen met tips en adviezen. Bovendien blijf je met een waardevolle nieuwsbrief op een positieve manier onder de aandacht van je (potentiële) klant.

Maar vergeet niet om ook je dienst of product te promoten. Type 2 van de nieuwsbrieven hierboven zie ik ook regelmatig voorbij komen. Dan lees ik een interessant, waardevol artikel, maar nergens kan ik lezen wat ik kan kopen. Dat is een gemiste kans!

Volgens mij is er zeker nog ruimte op de nieuwsbriefmarkt, maar het is tijd dat er meer nieuwsbrieven komen met waardevolle inhoud. Het delen van informatie is namelijk een zeer effectieve marketingstrategie om klanten mee aan te trekken.

Reacties

2 Responses over “Waarom een nieuwsbrief geen nieuws moet bevatten”

  1. Goed artikel, dit zet me toch weer aan het denk dat ik veel meer met mijn nieuwsbrief kan! Dank!

    Groet,
    Marijn
    http://wphulp.nl

  2. Jazeker, een goed artikel met een goede insteek. Weer wat geleerd!
    Groeten, Anna

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.