Tekstblog: een onafhankelijk, online platform voor tekst- en communicatieprofessionals

 

Door: van Lenneke Arts. Op Posted on 11 februari, 2011by

De ‘showbuzz’ van het AD wordt met de maand uitgebreider. En de Volkskrant vermeldt tegenwoordig schaamteloos dat rapper P. Diddy € 526.000 heeft neergeteld voor een week op een supersonisch zeiljacht. Het aandeel van celebrity-nieuws in de media wordt steeds groter. Waarom zouden lezers voor deze nieuwssoort kiezen en wat doen de teksten met ze? Eén effect is stemmingsverbetering. Dat blijkt uit onderzoek onder zo’n 300 volwassenen.

Celebrity-nieuws goed voor je stemming?

Celebrity-nieuws wordt gezien als een vorm van entertainment. Het zorgt voor verstrooiing en verbetert het humeur (Tan, 2004). Ik heb een experiment uitgevoerd onder 304 respondenten om erachter te komen of celebrity-nieuws daadwerkelijk leidt tot een betere stemming. Dit bleek het geval: de stemmingsverbetering na het lezen van celebrity-nieuws was significant. De gemiddelde stemmingsverbetering na het lezen van celebrity-nieuws is 8,4%. De gemiddelde stemmingsverbetering na het lezen van zakelijker nieuws is maar 3,9%.

Effect van stemming op nieuwskeuze

Omgekeerd is de vraag ook interessant. Wat lezen mensen graag? Wat is het effect van stemming op nieuwskeuze? En oordelen nieuwslezers anders over de geloofwaardigheid van celebrity-nieuws en zakelijker nieuws? Ook dat heb ik onderzocht.

Afleiding als remedie tegen somberheid

Trouwjurk Yolanthe

Stemming heeft invloed op het soort nieuws dat je het liefste leest. En: afleiding is het beste medicijn tegen een negatieve stemming. Dat blijkt uit onderzoek van Nolen-Hoeksema (1991) en Trask & Sigmon (1999). Afleiding vermindert bijvoorbeeld de duur en de mate van de depressiviteit (Nolen-Hoeksema, 1991). Een nieuwsbericht over de bruidsjurk van Yolanthe zal dus bijvoorbeeld voor meer (positieve) afleiding zorgen dan een bericht over wiettelers die uit huis zijn gezet.

Lezers kiezen niet altijd voor afleiding

Een opvallend resultaat van mijn onderzoek is dat mensen zelf nog niet lijken te beseffen dat celebrity-nieuws hen opvrolijkt. Uit mijn experiment blijkt namelijk dat wanneer ze moeten kiezen tussen een celebrity-nieuwsbericht en een zakelijker nieuwsbericht, ze in een sombere bui toch meestal voor het laatste kiezen. Van de groep sombere mensen koos 73,6% voor een zakelijk nieuwsbericht en 26,4% voor een celebrity-nieuwsbericht.

Het experiment: lezen met een bepaald humeur

Vrouw met handen in het haarOm de relatie tussen celebrity-nieuws en humeur te onderzoeken, heb ik de 304 respondenten eerst in een bepaalde stemming gebracht. Daarvoor gebruikte ik de Velten-methode (1968) Deze methode maakt gebruik van zelfreflecterende statements en wordt als een zeer effectief gezien (Gerrards-Hesse, Spiese, Hesse, 1994). Mensen die,bijvoorbeeld de statements: ‘zoals ik me nu voel, ziet de toekomst er saai en hopeloos uit’ en ‘ik wil slapen en nooit meer wakker worden’ in zich opnemen, worden somber. En zo zijn er ook statements waarmee je mensen zich onder meer blij of onzeker kunt laten voelen. Voor iedere stemming gebruikte ik 14 statements. Na de stemmingsbeïnvloeding waardeerden de respondenten hun stemming op een schaal, waarna ze een bericht naar keuze mochten lezen. Hierna vroeg ik ze hun stemming nogmaals te waarderen. Op basis daarvan kon ik de stemmingsverbetering meten.

Stemmingsverbetering door emotionele betrokkenheid

Waarom verbetert celebrity-nieuws je stemming? Ten eerste voelen mensen zich meer betrokken bij een onderwerp als een celebrity centraal staat. Dit komt doordat mensen vaak het gevoel hebben dat ze een celebrity persoonlijk kennen, zodra die regelmatig in het nieuws is geweest (Basil, 1996). Een nieuwsbericht over iemand die je denkt te kennen, vraagt meer betrokkenheid dan een bericht over een onbekend persoon. Hoe meer je betrokken betrokken bent bij een onderwerp, hoe meer je je erin wilt verdiepen. Als je je bedenkt dat celebrity-nieuws voornamelijk focust op emotie en privégebeurtenissen, dan is het niet vreemd dat lezers het idee krijgen een celebrity persoonlijk te kennen (Costera Meijer, 2001).

Hogere affectieve waardering van celebrity-nieuws

Celebrity-nieuws doet ook iets doet met de emotie van de lezer, heeft dit onderzoek aangetoond. Bovendien blijken mensen zelf ook emotie te herkennen in een celebrity-nieuwsbericht. De affectieve waardering voor celebrity-nieuws is veel hoger dan voor zakelijk nieuws. Daar tegenover scoort zakelijk nieuws weer beter op interessantheid en informatiewaarde.

Inspelen op gevoel van nieuwslezers

De onderzoeksresultaten over celebrity-nieuws geven kranten een goede reden om dit soort nieuws meer te plaatsen. Celebrity-nieuws wordt weleens sarcastisch ‘emo-nieuws’ genoemd, maar het kan dus écht inspelen op gevoel. Met dit weetje, kunnen kranten hun voordeel doen. In ieder geval is het goed als journalisten er bij stilstaan bij dat celebrity-nieuws meer doet dat ze tot nu toe misschien dachten.

Verder lezen

Costera Meijer, I. (2001). The Public Quality of Popular Journalism: developing a normative framework. Journalism Studies, 2(2), 189-205

Gerrards-Hesse, A., Spies, K., & Hesse, F.W. (1994). Experimental inductions of emotional states and their effectiveness – A review. British Journal of Psychology, 85, 55-78.

Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of Abnormal Psychology, 100(4), 569-582.

Tan, E (2004). Het plezier van media-entertainment (PDF). Amsterdam: Vossiuspers UvA.

Trask P.C. & Sigmon S.T. (1999). Ruminating and distracting: The effects of sequential tasks on depressed mood. Cognitive Therapy and Research 23(3), 231-246.

Reacties

Er is één reactie over “Waarom je blij kunt worden van Yolanthes jurk”

  1. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door ND volgt en Camiel Beukeboom, Tekstblog. Tekstblog heeft gezegd: Waarom je blij kunt worden van Yolanthes jurk – http://bit.ly/hT7eE4 […]

Schrijf een reactie

Op deze pagina kunnen geen comments worden geplaatst.